Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

20 lat Pawła Adamowicza w mieście. Jak zmienił się Gdańsk? [zdjęcia]

Jacek Klein
26.06.2015. Jakie miejsca powstały w Gdańsku w ciągu ostatnich 20 lat?
26.06.2015. Jakie miejsca powstały w Gdańsku w ciągu ostatnich 20 lat? Fot. Karolina Misztal
20 lat temu jeszcze nikt nie pomyślałby, że w Gdańsku powstanie Muzeum II Wojny Światowej czy Teatr Szekspirowski. Krajobraz miasta przeobraził się nie do poznania. Gdańsk to miasto z ambicjami, ale również planami. Co się zmieniło pod rządami prezydenta Adamowicza? Jakie inwestycje zostały zrealizowane przez ostatnie lata? Sprawdźcie kilka najważniejszych.

Gdańsk przez ostatnie 20 lat zmienił się diametralnie. W miasto najbardziej pożądane jako miejsce do życia. Zyskał instytucje kultury, publiczne, nowe drogi, tereny rekreacyjne. Dzięki osiągnięciu wysokiej jakości życia zyskał też inwestorów zagranicznych.

Kto pamięta, że linia tramwajowa na Kartuskiej kończyła się przy kościele św. Franciszka, a Łostowicka była wąską uliczką? Kto pamięta, że al. Armii Krajowej kończyła się w polu, a tramwaj w kierunku Gdańsk Południe był jedynie mglistą koncepcją? Jak jeździło się Słowackiego, jak wyglądała ulica Sucharskiego, ogródki działkowe na Letnicy, tereny postoczniowe?

Inwestycje podjęte w tym czasie przez miasto samodzielnie bądź z udziałem UE czy budżetu krajowego czy te, o które mocno lobbowało miasto, można liczyć w dziesiątkach miliardów złotych.

Tysiące mieszkańców Gdańska pożegnało Pawła Adamowicza w Europejskim Centrum Solidarności. Chyba jedna z najkosztowniejszych i najbardziej kontrowersyjnych inwestycji miasta. Dzisiaj jeden z najbardziej rozpoznawalnych i spektakularnych obiektów architektonicznych Gdańska, pokazujący historię walki o demokrację.

ECS powstało z inicjatywy Prezydenta. Podobnie jak Teatr Szekspirowski, równie ciekawy architektonicznie obiekt kultury, zdobywający liczne światowe nagrody.

Teatr stoi przy Podwalu Przedmiejskim, niegdyś jednej z najbardziej zatłoczonych arterii miasta, ze wzmożonym ruchem tranzytowym ciężarówek. Dzisiaj tranzyt został wyprowadzony poza centrum miasta dzięki inwestycjom drogowym spinającym ramę komunikacyjną Gdańska. Składa się ona z Trasy Sucharskiego z Mostem Wantowym (zbudowanym już w 2001 r.), Obwodnicy Południowej, Trasy Słowackiego i tunelu pod Martwą Wisłą.

Tylko budowa tunelu, pierwszego pod wodą i najdłuższego w kraju, kosztowała prawie 1,5 mld zł, z czego miasto zapewniło prawie 400 mln zł. Dzięki tej zupełnie nowej siatce dróg z jednego na drugi koniec miasta można przedostać się w kilkanaście minut. Pozwoliło to także na znaczne zwiększenie obsługi terminali portowych, co umożliwiło rozbudowę terminala DCT do największego na Bałtyku i budowę pomorskiego Centrum Logistycznego, pod które teren przekazało miasto. Powstały zupełnie nowe tereny gospodarcze, dające miejsca pracy i wpływy podatkowe.

Nowa Sucharskiego i Słowackiego związane były z Euro 2012. Mistrzostwa to jeden z największych sukcesów w ostatnich latach. Ich owocem jest nie tylko najładniejszy stadion piłkarski w kraju. Gdańsk poznało tysiące gości z zagranicy. Miasto stało się jednym z najpopularniejszych miejsc turystycznych. Ale także pokazało się jako doskonałe miejsce do życia i pracy. Inwestycje w otoczenie, infrastrukturę, kulturę wykreowało zainteresowanie inwestorów z różnych stron świata. Mogły powstać zagłębia biurowe jak OBC czy Alchemia, przyciągające tysiące pracowników, także z Kaszub połączonych obecnie z aglomeracją Pomorską Koleją Metropolitalną.

Obok układu drogowego powstał nowy układ komunikacji miejskiej. Ostatnie lata to rewolucja transportowa, zwłaszcza w południowej i zachodniej części miasta. Powstały linie tramwajowe na Chełm, na Nowej Havla oraz na Morenę. Budowa jest kontynuowana w postaci inwestycji Nowej Bulońskiej. Kontynuowana jest rozbudowa układu drogowego. Powstaje Nowa Jabłoniowa.

Te działania były możliwe dzięki polityce gospodarczej miasta, zapewniającej coraz zasobniejszy budżet miasta przy zadłużeniu trzymanym w ryzach. W tym roku budżet miasta to rekordowe 3,7 mld zł, z czego 850 mln zł na inwestycje.

ŚMIERĆ PREZYDENTA GDAŃSKA PAWŁA ADAMOWICZA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 20 lat Pawła Adamowicza w mieście. Jak zmienił się Gdańsk? [zdjęcia] - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto