Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dzień otwarty budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Zobacz jak zmieniała się inwestycja [ZDJĘCIA]

Paweł Durkiewicz
20 luty 2013 roku
20 luty 2013 roku Tomasz Bołt
W niedzielę będzie można zwiedzać plac budowy Tunelu pod Martwą Wisłą. To pierwszy w Polsce drogowy tunel budowany pod wodą i jedna z największych inwestycji w historii Gdańska. Zobacz jak zmieniała się na przestrzeni lat.

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Dzień otwarty przyciągnął tłumy [ZDJĘCIA]

Dzień otwarty rozpocznie się w niedzielę o godz. 10. Ostatni goście zostaną wpuszczeni na teren budowy cztery godziny później.

Zwiedzający będą mogli przejść suchą stopą pod dnem Martwej Wisły, a tona co dzień się nie zdarza. Do obejrzenia udostępniona będzie południowa rura tunelu, która została wydrążona jako pierwsza. Wszyscy chętni powinni ubrać się w ciepłą odzież i wygodne obuwie, a także przygotować się psychicznie i fizycznie na długi spacer w niekoniecznie komfortowych warunkach.

Czytaj także: Gdańsk: Tunel pod Martwą Wisłą przewiercony! Obie nitki gotowe, ale samochody pojadą za rok ZDJĘCIA

Co ważne, zwiedzanie odbywać się będzie tylko w jednym kierunku. Wejście do tunelu dla gości ulokowane będzie od strony ronda Marynarki Polskiej. W dotarciu do terenu budowy pomogą służby porządkowe. Zwiedzający wyjdą z tunelu w okolicach Węzła ku Ujściu.

Z tego względu organizatorzy sugerują przyjazd na wydarzenie środkami komunikacji miejskiej. Do Letnicy najlepiej dojechać tramwajem linii 10, który w niedzielę kursować będzie co 20 minut. Jego trasa biegnie z Siedlec przez Dworzec Główny do Nowego Portu. Dodatkowo w tym dniu w godz. 09:30-15:30 zostanie uruchomiona linia tramwajowa nr 7 na trasie z Łostowic przez Chełm i Dworzec Główny do Nowego Portu. "Siódemki" będą kursować co 10 minut. W tych samych godzinach z identyczną częstotliwością kursować będą autobusy linii 158, jadące z dworca we Wrzeszczu, przez Zaspę, "Drogą Zieloną" przez Letnicę do Nowego Portu.
- Po opuszczeniu tunelu na Węźle Ku Ujściu, wszyscy chętni będą mogli skorzystać z podstawionych przez Zarząd Transportu Miejskiego bezpłatnych autobusów, które odwiozą gości dnia otwartego do okolic Dworca Głównego - mówią organizatorzy zwiedzania.

Myśląc o przyszłym funkcjonowaniu ukończonej trasy, ZTM w Gdańsku opracowuje już nową linię autobusową z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. Na nową linię przyjdzie nam jednak poczekać do połowy przyszłego roku, kiedy Tunel pod Martwą Wisłą zostanie na dobre otwarty dla ruchu samochodowego.

Tunel pod Martwą Wisłą to gigantyczne przedsięwzięcie, o czym świadczą parametry.
Obydwa tunele biegnące pod rzeką są długie na 1,5 kilometra.
Maszyna "Damroka" o wadze 2200 ton i długości 92 metrów wydrążyła odcinki długości 1,1 km.
Reszta łącznej długości (300 m) to wyloty wykopane po obu stronach podwodnych korytarzy. W najniżej położonym miejscu osiągają głębokość 35 metrów pod poziomem lustra rzeki. Średnica obydwu rur to 11 metrów. Połączone zostaną one siedmioma minitunelami, będącymi zarazem drogami ewakuacyjnymi.
Przy drążeniu tuneli wydobyto i wywieziono 500 tys. ton urobku.
Łączna wartość projektu to ok. 885 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto