Egzamin gimnazjalny 2017. Część humanistyczna

Egzamin gimnazjalny 2017 rozpocznie się tuż po świętach wielkanocnych. Pierwszego dnia na uczniów czeka część humanistyczna, a więc egzamin gimnazjalny 2017 język polski oraz historia i WOS.

Egzamin gimnazjalny 2017

Egzamin gimnazjalny jest przeprowadzany w formie pisemnej. Składa się z trzech części. Pierwsza część humanistyczna, odbędzie się w środę, 19 kwietnia.

Część humanistyczna egzaminu gimnazjalnego obejmuje wiadomości z zakresu języka polskiego (90 minut) oraz historii i wiedzy o społeczeństwie (60 minut).

Egzamin gimnazjalny 2017 polski

Napisanie charakterystyki, odczytywanie intencji autora wypowiedzi, określanie rodzajów imiesłowów. M.in. takimi umiejętnościami musieli się popisać gimnazjaliści podczas ubiegłorocznego egzaminu z języka polskiego. Rozwiązanie arkusza z 2016 roku pozwoli tegorocznym trzecioklasistom zapoznać się z formą testu oraz sprawdzić, które obszary wiedzy wymagają jeszcze uzupełnienia.

Egzamin gimnazjalny 206 część humanistyczna. ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI
- Należy pamiętać, że w arkuszu pojawiają się przede wszystkim pytania zamknięte i tylko dwa otwarte. Jednak te zamknięte mogą mieć różną postać: prawda - fałsz, na dobieranie, z luką itp. Wymaga to od ucznia skupienia i uważnego czytania poleceń - tłumaczy dr Małgorzata Parzych, konsultantka Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego i nauczycielka języka polskiego w gimnazjum. - Największym niebezpieczeństwem jest zbyt pobieżne czytanie poleceń, zakładanie z góry, jakiej odpowiedzi należy udzielić. Zdarzają się polecenia nieoczywiste, np. zaznacz błędną odpowiedź. Są one wyróżniane, ale i tak czasem uczniowie tego nie zauważają.

Problematyczne zadania

Sporo problemów gimnazjalistom sprawiły także pytania o intencję wypowiedzi (aprobatę i prowokację). Tego dotyczyły zadania 13 i 15. - Odnosiły się one do dłuższego fragmentu tekstu publicystycznego Katarzyny Janowskiej „Zwykły dzień”. Aby udzielić poprawnej odpowiedzi, należało uważnie przeczytać tekst i dokonać ukierunkowanej analizy problemów omawianych w artykule - wyjaśnia Małgorzata Parzych. - Poruszone w tekście zagadnienia dotyczące sposobu rozumienia pojęcia „szczęście”, a także przywołana refleksja profesor filozofii Barbary Skargi na temat relacji między uczciwością i szczęściem były dla gimnazjalistów trudniejsze w odbiorze.

Zobacz także: Egzamin gimnazjalny 2017 część matematyczno-przyrodnicza

Ważne, by w przypadku takich zadań „nie przekombinować”. Aby udzielić odpowiedzi, wystarczy wczytać się w tekst. Nie warto pięć razy zmieniać wcześniej wybraną odpowiedź. Często ta pierwsza okazuje się najlepsza.

Ale uczniowie z różnym rezultatem radzili sobie też z zadaniem 17, które badało umiejętność rozpoznawania w tekście zdań pojedynczych i równoważników zdań. Warto więc przed egzaminem jeszcze raz zajrzeć do podstaw gramatyki.

Braki z tej dziedziny są zresztą widoczne, gdy analizuje się wyniki, jakie uczniowie uzyskali za zadanie 20. Sprawdzało ono umiejętność rozpoznawania imiesłowów w zdaniach. Wielu dokonywało niewłaściwego rozpoznania tej formy czasownikowej w wypowiedzeniu.

Zobacz także: Egzamin gimnazjalny 2017 część z języka obcego

Co istotne, w ubiegłym roku nie najlepiej trzecioklasistom poszło napisanie wypracowania, które jest wysoko punktowane.
- W zadaniu rozszerzonej odpowiedzi (22.) uczniowie mieli wykazać się umiejętnością redagowania charakterystyki. Mimo że w gimnazjum zgodnie z podstawą programową wymaga się znajomości tej formy wypowiedzi, na egzaminie zewnętrznym pojawiała się ona stosunkowo rzadko - ostatni raz w 2013 roku - wskazuje konsultantka GWO. - Temat − „Napisz charakterystykę bohatera literackiego, który wolność uznał za najważniejszą wartość”− nakazywał wzięcie pod uwagę takiej postaci, która spełniałaby ściśle określone wymagania. Do realizacji zadania niezbędna była dokładna znajomość cech osobowości charakteryzowanego bohatera, ale także motywów jego postępowania.

Egzamin gimnazjalny język polski - wypracowanie

Nauczycielka zaznacza, że najczęściej pojawiającą się w arkuszach egzaminacyjnych formą wypowiedzi na przestrzeni lat pozostaje rozprawka, stąd też jest ona najczęściej ćwiczoną formą wypowiedzi przez nauczycieli z uczniami. Tymczasem formy wypracowania mogą być różne.

A jak się w ogóle zabrać za pisanie? Oto kilka rad dr Małgorzaty Parzych: - Uważnie przeczytaj temat: skup się także na tym, jaka formę gatunkową ma mieć twoje wypracowanie. Zaplanuj pracę: wybierz teksty kultury, do których się odwołasz, przeanalizuj je pod kątem „przydatności” do tematu, wyszukaj argumenty, pamiętaj o podsumowaniu. Pisząc, nie zapominaj o stosowaniu akapitów.

Zobacz również: Egzamin gimnazjalny 2015 część humanistyczna. ARKUSZE, PYTANIA, ODPOWIEDZI

Na koniec warto raz jeszcze przeczytać pracę, by dostrzec usterki językowe, stylistyczne czy ortograficzne.
- Pamiętaj, że w swoim wypracowaniu możesz odwoływać się do książek spoza listy lektur szkolnych - czyli czytający mają łatwiej - mówi nauczycielka.

Przypomina też uczniom, by podczas całego egzaminu kontrolowali czas, by zdążyli napisać wypracowanie i przenieść odpowiedzi na odpowiednią kartę.

Egzamin gimnazjalny 2017 historia i WOS

Test dotyczący historii i wiedzy o społeczeństwie na ogół jest uważany przez uczniów za jeden z łatwiejszych. Jednak rok temu średni wynik wyniósł 56 proc., co świadczy o tym, że było umiarkowanie trudno.
- Z historii badano umiejętności chronologii, analizy i interpretacji historycznej, a z wiedzy o społeczeństwie m.in. znajomość zasad i procedur demokracji, podstaw ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i rozumienia zasad gospodarki rynkowej - wyliczają eksperci z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Zwracają przy tym uwagę, że, aby w tym roku było lepiej, uczniowie powinni poćwiczyć posługiwanie się posiadanymi w arkuszu egzaminacyjnym informacjami do rozwiązywania określonych zadań, np. do datowania źródeł czy ustalania kolejności wydarzeń.

Zobacz także: Próbny egzamin gimnazjalny z Operonem

CKE rekomenduje też, by poświęcić czas na pracę z mapą historyczną, na uważne odczytywanie informacji umieszczonych na samej mapie oraz w legendzie oraz sytuowanie zmian politycznych, których dotyczy mapa w kontekście wydarzeń w Polsce i na świecie. Warto zobrazować sobie także na konkretnych przykładach ze świata współczesnego uprawnienia najwyższych władz w państwie.

Wideo

Anna Mizera-Nowicka, as

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3