(© Krzysztof Szymczak)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Rabaty i gratisowe produkty najczęściej przyciągają oko turystów przebierających na przełomie roku w letnich ofertach wycieczkowych. Gwarancje niezmienności ceny nie są już tak istotne, zaś szczegółowe klauzule zawarte w umowach często nabierają dla klientów biur podróży znaczenia dopiero po kilku miesiącach, kiedy „first minute” ujawnia niespodzianki...

Czytanie umów to jedno, a znajomość prawa – drugie. Skąd mamy wiedzieć, czy zapisy umowy sporządzonej przez organizatora wyjazdu nie naruszają naszych praw? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów publikuje na stronie internetowej www.uokik.gov.pl rejestr klauzul niedozwolonych, który wiele wnosi do sprawy. W tym zbiorze ponad 2100 postanowień, uznanych prawomocnym wyrokiem sądu za sprzeczne z prawem, znajdziemy ponad 700 przypadków dotyczących branży turystycznej.
Umowy zawierane przez nas z biurami podróży są na bieżąco monitorowane przez UOKiK. Najnowszy wpis do rejestru pochodzi z 10 grudnia tego roku. Sprzeczny z prawem zapis umowy brzmi: "... jeżeli wada nie została usunięta, po powrocie uwagi winny być wniesione pisemnie w oparciu o skargę złożoną u rezydenta, nie później jednak niż w ciągu 7 dni od daty zakończenia imprezy". Podpisywaliście coś takiego?

A co robić, kiedy jest już za późno na odstąpienie od umowy? Jeżeli biuro podróży, nie uznaje złożonej reklamacji, możemy poprosić o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. W Gdańsku (ul. Nowe Ogrody 8/12) - pod nr tel. 58 323 70 11. Wykaz powiatowych rzeczników w województwie pomorskim dostępny jest na stronie www.uokik.gov.pl, pod hasłem „znajdź pomoc w swoim mieście”. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów (ul. Obrońców Westerplatte 12, tel. 58 552 27 25, e-mail gdansk@federacja-konsumentow.org.pl). Bezpłatnych porad udziela ponadto Stowarzyszenie Konsumentów Polskich - pod numerem tel. 800 800 008 (e-mail infolinia@skp.pl).

W tych gorących dniach na zimowym rynku ofert wycieczkowych Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypomina nam, że...

Koszt imprezy, po podpisaniu umowy przez konsumenta, nie może ulec zmianie. Wyjątek stanowi jedynie sytuacja, kiedy kontrakt wyraźnie to przewiduje, i to w ściśle określonych przypadkach: wzrost kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych w portach morskich. Ponadto każda taka zmiana musi być udokumentowana przez organizatora turystyki. Gdy nie zgadzamy się na dopłatę, mamy prawo do odstąpienia od umowy bez ponoszenia kosztów. Jeśli już zapłaciliśmy za wycieczkę – biuro podróży jest zobowiązane zwrócić całą kwotę.

Cena nie może się zwiększyć na 20 dni przed wyjazdem.

Coraz częściej przedsiębiorcy oferują ubezpieczenie na wypadek zmiany ceny, które miałoby pokryć ewentualne podwyższenie kosztów. Jednak decydując się na nie, sprawdźmy czy obejmie ono każdą sytuację zmiany ceny. Warto dokładnie przeczytać umowę i poprosić o doprecyzowanie ogólnych postanowień. Spokojna okolica, niedaleko plaży, śniadanie kontynentalne, pokój z widokiem – dla organizatora imprezy i dla nas mogą oznaczać coś zupełnie innego. Wycieczki kupione w ofertach promocyjnych, np. first minute i last minute, też można reklamować. Trzy gwiazdki w Polsce nie oznaczają takiego samego standardu hotelu np. w Egipcie czy Tunezji. Jeżeli umawialiśmy się, że będziemy nocować w hotelu trzygwiazdkowym, a na miejscu okazało się, że jest inaczej – mamy prawo do reklamacji.

Reklamować możemy nie tylko niezgodną z umową kategorię hotelu, ale też zgubiony bagaż, opóźniony samolot, dłuższą odległość od plaży i inne nieprawidłowości. Reklamację składamy na piśmie u organizatora wyjazdu, żądając zmniejszenia ceny. Pomocna będzie tabela frankfurcka, która procentowo określa możliwości obniżki. Przykładowo, za brak balkonu możemy żądać do 10 proc., za hałas w nocy - do 40 proc., a za brak wyżywienia - do 50 proc. niższej ceny. Tabela frankfurcka nie jest jednak dokumentem oficjalnym, ale jedynie pomocnym konsumentowi w oszacowaniu odszkodowania.

W sytuacji, w której organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, powinien zapewnić świadczenie zastępcze (np. zamiast rejsu po Nilu – wycieczkę na safari, ognisko itp). Konsument nie może ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku, gdy nowa propozycja jest tańsza, ma prawo żądać zwrotu różnicy. Może także nie zgodzić się na pomysł organizatora. W takiej sytuacji musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy.

Podyskutuj na forum podróżnika

Wiadomości, Wydarzenia

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!