Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2007. Przed egzaminem z matematyki. Ćwicz rozwiązywanie różnorodnych zadań

Dorota Jesionek
Uczniowie techników, którzy na maturze z matematyki zamierzają zdawać egzamin na poziomie rozszerzonym (PR), muszą wiele czasu poświęcić na indywidualną naukę i powtórki, bo na lekcjach mają najczęściej program z ...

Uczniowie techników, którzy na maturze z matematyki zamierzają zdawać egzamin na poziomie rozszerzonym (PR), muszą wiele czasu poświęcić na indywidualną naukę i powtórki, bo na lekcjach mają najczęściej program z zakresu poziomu podstawowego (PP).

Bywają jednak sytuacje wyjątkowe. W niektórych gdańskich technikach do
obowiązkowych dziewięciu godzin matematyki (w cyklu 4-letnim) niektóre klasy otrzymują pięć dodatkowych z tzw. godzin do dyspozycji dyrektora. Na taki „przywilej” mogą liczyć klasy, z których tradycyjnie najwięcej maturzystów wybiera się na studia. Na przykład, w Państwowych Szkołach Budownictwa w Gdańsku rozszerzony program z matematyki ma klasa: technik geodeta.

Co piąty

W tym roku matematykę jako przedmiot obowiązkowy lub dodatkowy wybrało około 20 proc. maturzystów PSB, więc Anna Wrzesińska, matematyczka i wicedyrektor PSB od października prowadzi dodatkowe zajęcia dla chętnych z wszystkich maturalnych klas, m.in. z ogólnobudowlanej, z której na studia politechniczne wybiera się również liczne grono maturzystów. Na tym szkolnym kursie (dwie godziny tygodniowo), finansowanym z kasy samorządowej, nauczycielka nie tylko powtarza z uczniami zagadnienia z PP, ale też wprowadza elementy PR, np. z geometrii płaskiej.
Z obserwacji doświadczonego dydaktyka wynika, że największe problemy młodzież ma z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej do rozwiązywania konkretnych problemów, potocznie zwanych zadaniami z treścią.

Łatwe i trudne

- Dlatego uczniowie muszą rozwiązywać dużo zadań o różnym stopniu trudności, zarówno w szkole, jak i w domu - przypomina Anna Wrzesińska.
Niektórzy nie radzą sobie z organizacją czasu na egzaminie. Warto wiedzieć, że zdający PR ma do dyspozycji 180 min., a piszący PP - 120 min. Z szacunkowych wyliczeń wynika, że na rozwiązanie jednego zadania z PP potrzeba około 10 min., a z PR - około 15 min.
- Należy tak rozplanować kolejne etapy pracy, by zmieścić się w wyznaczonym czasie - radzi doświadczona nauczycielka.
Trzeba również pamiętać o podaniu koniecznych założeń, o czym uczniowie czasami zapominają. Stres i brak czasu są też często powodem błędów rachunkowych w nawet prostych i oczywistych przekształceniach. Dlatego przed udzieleniem ostatecznej odpowiedzi zawsze trzeba sprawdzić, czy wynik obliczeń jest prawdopodobny.
Osoby, które wybrały PR, muszą poświęcić więcej czasu na funkcje wykładniczą i logarytmiczną oraz badanie funkcji przy pomocy pochodnych, bo tych zagadnień nie było na lekcjach w klasach, które miały tzw. program podstawowy.

Pora na testy

Jak powtarzać matematykę, gdy do egzaminu pozostało zaledwie kilka tygodni? Zdaniem nauczycieli, teraz nadeszła już pora na całościowe testy, takie z jakimi uczniowie zmierzą się na maturze.
Młodzież ma do dyspozycji nie tylko materiały zamieszczane na stronach internetowych, np. Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl) oraz OKE w Gdańsku (www.oke.gda.pl), ale także poradniki prasowe, a przede wszystkim zbiory testów publikowane przez wydawnictwa edukacyjne.

Dodatkowe powtórki
Krzysztof Białecki
kl. IV S
Zespół Szkół Energetycznych w Gdańsku

- Planuję studia na Wydziale Elektrycznym Akademii Morskiej w Gdyni, więc będę zdawał matematykę na poziomie rozszerzonym. W czwartej klasie mamy wprawdzie cztery godziny matematyki tygodniowo, ale chodzę też na dodatkowe zajęcia, które prowadzą nauczyciele w szkole. W poniedziałki przez prawie dwie godziny powtarzamy zadania z poziomu podstawowego, a we wtorki tyle samo czasu poświęcamy na zagadnienia z poziomu rozszerzonego. Dużo zadań rozwiązuję w domu. Gdy mam problem, to wspólnie rozwiązujemy go właśnie na tych dodatkowych powtórkach.

Plany

Od 2010 r. każdy maturzysta będzie musiał zdać egzamin z matematyki, żeby otrzymać świadectwo dojrzałości - to jeden z punktów planowanej nowelizacji rozporządzenia w sprawie matur.
Niedawno MEN poinformowało ponadto, że do 2009 r. ma zostać przygotowany jednolity arkusz egzaminacyjny z każdego przedmiotu maturalnego, bez podziału na poziom podstawowy i rozszerzony.

na belkę
Liczba
5 787
- tylu maturzystów z woj. pomorskiego zamierza zdawać matematykę

korki_2_9b.pdf 0.48MB

od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto