Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Od stycznia 2017 droższe mandaty. Na czym będą polegać zmiany w taryfikatorze?

Maciej Pietrzak
Lucyna Nenow
Od początku przyszłego roku policjanci będą już karać na podstawie nowego taryfikatora. Rząd planuje podnieść stawki za mandaty i punkty karne. Eksperci są zdania, że ma to na celu podreperowanie budżetu, a nie poprawę bezpieczeństwa.

MSWiA konsultuje właśnie z innymi resortami projekt rozporządzenia dotyczącego zmiany taryfikatora mandatów. Według zapewnień, nowa koncepcja ma zracjonalizować stawki punktów karnych, a nie je zaostrzyć. Eksperci od bezpieczeństwa ruchu krytykują jednak większość proponowanych zmian.

Na czym będą polegać nowości w taryfikatorze? Po pierwsze, punkty karne przyznawane będą za kilka wykroczeń, które dotychczas nie były nimi objęte - 5 punktów od nowego roku kierowca dostanie m.in. za jazdę po chodniku oraz wyprzedzanie z niewłaściwej strony. Podniesione zostaną także kary za inne przewinienia. Za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych nieuprawniony kierowca otrzyma 7, a nie 5 punktów karnych, jak obecnie. 4 zamiast 2 punktów grozić będzie za niezapięcie pasów bezpieczeństwa i brak kasku na motorze, a 2 zamiast 1 za niezatrzymanie się przed znakiem „Stop”.

Od 11 kwietnia 2015 roku obowiązuje nowy taryfikator mandatów

Ostatnia z najważniejszych zmian dotyczy tego, że w niektórych kategoriach za popełnienie kilku wykroczeń jednocześnie punkty nie będą się sumować, jak to ma miejsce obecnie. Tak więc jeśli np. kierowca naruszy przepisy, wyprzedzając inny pojazd na lub bezpośrednio przed przejściem dla pieszych i dodatkowo na podwójnej linii ciągłej (w sumie 15 pkt. karnych), to otrzyma tylko punkty za niżej oceniane wykroczenie - w tym przypadku 5 pkt. Obecnie w ciągu roku uzbierać można maksymalnie 24 punkty karne. Przekroczenie tego limitu skutkuje koniecznością powtórzenia egzaminu na prawo jazdy. Każdy, kto jest blisko tej niebezpiecznej granicy, może też raz na pół roku zapisać się na kurs reedukacyjny w wybranym przez siebie wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Po odbyciu kursu z konta kierowcy zdejmowanych jest 6 punktów.

- O ile zatrzymywanie na trzy miesiące prawa jazdy kierowcom, którzy przekroczyli 50 km/godz. w terenie zabudowanym, było świetnym pomysłem, to co do zaproponowanych zmian w punktach karnych mam duże wątpliwości. Chociażby pierwszy z brzegu przykład - trzy razy więcej punktów karnych za stłuczkę na drodze wewnętrznej niż za niezatrzymanie się przed znakiem stopu. To, czego naprawdę potrzebujemy, a na co brakuje pieniędzy, to zwiększenie liczby nieoznakowanych patroli policji w ruchu, które dostrzegałyby np. tak z pozoru błahe, a naprawdę bardzo niebezpieczne manewry kierowców jak zmienianie pasa bez sygnalizacji - komentuje Jerzy Góra, sekretarz Pomorskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Bardziej dosadny w krytyce zaproponowanych przez MSWiA zmian jest Janusz Popiel ze Stowarzyszenia Pomocy Poszkodowanym w Wypadkach i Kolizjach Drogowych „Alter Ego”. Nazywa on pomysł sposobem na łatanie deficytu budżetowego, a ten, jak przypominamy, w przyszłym roku wyniesie rekordowo około 60 mld zł. Resort nie wyklucza zresztą, że stawki mandatów pieniężnych w przyszłym roku też pójdą w górę, bo są u nas najniższe w Europie. Tak, zresztą, miało już być na początku tego roku. Szacowano wtedy, że wyższe mandaty pozwolą na zwiększenie wpływów do budżetu o około 500 mln zł w ciągu pierwszych 5 lat. Jesienią, jak wskazują eksperci, można się spodziewać powrotu tego tematu.

- To kolejny fiskalno-penalizacyjny projekt, który ma za zadanie zwiększyć liczbę osób, które będą musiały powtarzać egzamin i nabijać kasę ośrodkom egzaminowania, a w konsekwencji budżetowi państwa. Zaostrzanie kar to żaden bat na piratów drogowych. Problemem są zapadające na nich wyroki, w większości z zawieszeniem wykonania kary. Nawet zakazy prowadzenia pojazdów stosowane są okazjonalnie - mówi Popiel.

Niektóre ze zmian zaproponowanych przez MSWiA są jednak chwalone przez ekspertów.

- Cieszy na pewno zwiększenie liczby punktów karnych za parkowanie nieuprawnionych osób na „kopercie”. Problem ten występuje szczególnie na parkingach przy supermarketach. Niestety, na wielu z nich wciąż miejsca dla niepełnosprawnych są źle oznaczone i wtedy policja czy Straż Miejska nie może interweniować - dodaje J. Góra.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto