18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Parafia na skrzyżowaniu dróg w Chwaszczynie

Osada Chwaszczyno sięga historią książąt pomorskich. W 1240r. książę Pomorza Sambor, brat Świętopełka, podarował tereny Chwaszczyna klasztorowi norbertanek w Żukowie, zaś w 1283r. książę pomorski Mestwin II zapisał osadę klasztorowi cysterskiemu w Oliwie, z czternastoma innymi wioskami, jako wynagrodzenie za ziemię gniewską zabraną przez Krzyżaków.
 Fot. Janina Stefanowska

To właśnie cystersi wybudowali w Chwaszczynie pierwszy kościół w 1283r.
W 1723 r. drewniany kościół niemal się zapadł, a nowy, murowany powstał w XVIII w.

W 1821 r, gdy parafia przeszła pod jurysdykcję biskupa chełmińskiego, obejmowała tereny Tuchomia, Nowego Tuchomia, Karczemek, Wielkiego Kacka, Kolibek, Chwarzna i Osowy.

Po wielu rozbudowach kościół uzyskał dzisiejszy kształt.
Patronami świątyni są św. Juda Tadeusz i św. Maria Magdalena. Przed laty lipcowy odpust św. Magdaleny był obchodzony bardziej uroczyście, od lat siedemdziesiątych położono nacisk na przywrócenie świetności październikowemu świętu patrona parafii.

W tym roku sumę odpustową w dniu św. Szymona i Judy Tadeusza odprawił ks. Wiesław Szlachetka, proboszcz Osowy, a kazania głosił ks. Piotr z Białorusi. Podkreślał w nim, jak wielką wagę ma swobodny dostęp do Eucharystii. Dzielił się swoimi doświadczeniami z prowadzenia parafii, a ofiary tego dnia składane przeznaczone były na pomoc kościołowi na Białorusi.
Wierni bardzo licznie uczestniczyli w odpustowych mszach św. a wieczorem wzięli udział w procesji dokoła świątyni.

Parafia ma długą historię, a pierwszy kościół wybudowali cystersi.
Była to świątynia z modrzewia, zlokalizowana na skrzyżowaniu szlaków prowadzących z Oliwy w kierunku Kielna i z Gdyni do Żukowa. Z pierwszego kościoła do dziś zachowała się drewniana figura Matki Bożej z Dzieciątkiem, stojąca obecnie w głównym ołtarzu oraz drewniany krucyfiks, pochodzący z XV w., wiszący w nawie głównej nad ołtarzem. Nasz kościół przechodził wiele przemian, był kilkakrotnie rozbudowywany. W prezbiterium znajduje się XVII–wieczny ołtarz pozyskany z kościoła św. Jakuba z Oliwy. W tej chwili świątynia jest odnowiona, choć zawsze znajdzie się coś do remontu.

3700 – tylu wiernych liczy parafia św. Judy Tadeusza. Leży na terenie gmin Żukowo, Gdynia, Gdańsk i Szemud. Obejmuje Tuchom, Karczemki, Nowy Tuchom, część Osowy, Chwaszczyno

Z proboszczem Czesławem Jakusz Gostomskim rozmawia Janina Stefanowska

Od 28 lat jest ksiądz proboszczem parafii św. Judy Tadeusza.
Poszedłem na parafię dość późno, w wieku 47 lat. To moja pierwsza parafia. Znam moich parafian, choć jestem liberałem i nie wchodzę z własnej inicjatywy w rodzinne problemy, nie wypytuję. Jeśli wierni sami przyjdą z kłopotem, powiedzą, pomogę. Jestem zadowolony ze współpracy z parafianami. Nie mogę narzekać na ich ofiarność. W każdą drugą niedzielę miesiąca zbieramy ofiary na parafialne remonty, podaję wiernym do wiadomości wysokość zebranych środków.

Czym wyróżnia się parafia?
Jako jedyna parafia w okolicy mamy codziennie, bez sobót, czynne biuro parafialne - po godzinie rano i wieczorem. Na naszym cmentarzu panuje porządek, został zinwentaryzowany i oświetlony. Co roku organizujemy wycieczki w różne części Europy. Zwiedziliśmy wspólnie Europę Wschodnią – Ukrainę, Litwę, Białoruś, byliśmy we Włoszech i w Bawarii. Jako jedna z pierwszych parafii utworzyliśmy internetową stronę parafialną.Czuwa nad nią ksiądz wikary.

Raz w miesiącu odprawiana jest tu msza św. kaszubska.
Jest to inicjatywa środowiska. W organizację tej mszy św. zaangażowanych jest wielu ludzi, zwłaszcza panie z kół gospodyń wiejskich w Chwaszczynie i Tuchomiu. Gościmy często chóry kaszubskie. W wersji kaszubskiej czytana jest Ewangelia oraz stałe elementy mszy św. Myślę, że ta tradycja na stałe weszła już do kalendarza niedzielnych nabożeństw.

Kapłani:
proboszcz ks. kanonik Czesław Jakusz Gostomski, kanonik gremialny Kapituły Kolegiackiej Wejherowskiej
wikariusz ks. Michał Świeczkowski

Msze św.
w niedziele i święta: godz. 7, 9, 10.30 – suma, 12 – z udziałem dzieci, 15 - z Koronką do Miłosierdzia Bożego, 18 – z udziałem młodzieży
w czasie wakacji: godz. 7, 9.30, 11, 18
w dni powszednie: godz. 7 i 18
Nabożeństwa stałe
Nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy – środa podczas mszy świętej o godz. 7 i 18
Różaniec Fatimski
od maja do października różaniec o 19.30, msza św. z procesją o godz. 20
od listopada do kwietnia różaniec o godzinie 17.30
Adoracja Najświętszego Sakramentu – ostatnia niedziela miesiąca od godz.13 do 15
Msza św. z elementami j. kaszubskiego – III niedziela miesiąca o godz. 15
Nowenna do patronów parafii św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza – w każdy czwartek przed Mszą św. o godz. 18