Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Petycja w sprawie utrzymania ruchu pociągów w kierunku Kaszub na czas przebudowy linii 201 Gdynia - Kościerzyna ZDJĘCIA

Janina Stefanowska
W Kartuzach zbierano podpisy pd petycją do ministerstwa infrastruktury w sprawie utrzymania kolei na czas modernizacji i rozbudowy linii 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz
W Kartuzach zbierano podpisy pd petycją do ministerstwa infrastruktury w sprawie utrzymania kolei na czas modernizacji i rozbudowy linii 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz Janina Stefanowska
We wtorek na kartuskim dworcu, a w czwartek w Kościerzynie zbierane są podpisy pod petycją do ministra infrastruktury w sprawie utrzymania ruchu pociągów w kierunku Kaszub w czasie modernizacji linii 201 Gdynia - Kościerzyna - Bydgoszcz, poprzez rewitalizację 15-kilometrowego fragmentu linii kolejowej nr 229 (Kartuzy - Glincz) i linii nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki - Glincz. Petycja zamieszczona jest w internecie, można swoje poparcie dla tej inicjatywy wyrazić także w Urzędzie Miejskim w Kartuzach, przynajmniej do końca tygodnia.

Przebudowa linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni może zablokować na trzy lata kolejowe połączenia Kartuz i Kościerzyny z Trójmiastem. Dlatego pasjonaci kolei we współpracy z dziennikarzami podjęli akcję na rzecz utrzymania połączenia kolejowego z wykorzystaniem linii kolejowych towarowych. Jej wyrazem jest petycja do ministra infrastruktury, zbieranie podpisów oraz niedzielny przejazd specjalny z Gdańska Kokoszek do Kartuz, którego jednym z punktów będzie podpisanie listu intencyjnego w sprawie współpracy mającej na celu odtworzenie kolejowego połączenia pomiędzy Gdańskiem a Kartuzami przez Starą Piłę.

W petycji czytamy:
"Zakres prac będzie tak szeroki, że kolejarze zaangażowani w projektowanie prac budowlanych nie ukrywają, iż na prawie całym odcinku od Gdańska Osowej do Kościerzyny ruch zostanie wstrzymany nawet na 3 lata. Na tym odcinku powstać ma drugi tor, podniesiona zostanie dopuszczalna prędkość z dzisiejszych 90-120 km/h do 140 km/h. Aby tak się stało, potrzebna jest m.in. korekta łuków na najbardziej krętych odcinkach. Konieczna jest więc także modernizacja istniejącego toru.
Wszystko wskazuje, że – by utrzymać wysokie tempo prac – trzeba będzie zamknąć odcinek Żukowo – Gdańsk Osowa, Żukowo –Kościerzyna oraz Somonino – Kartuzy. PKP PLK zapowiada, że prace modernizacyjne na odcinku Gdynia – Kościerzyna rozpoczną się wiosną 2020 r. i potrwają co najmniej do końca 2022, czyli minimum 2,5 roku. Choć mówi się, że mogą przeciągnąć się do 2023 r. (rozkłady jazdy wejdą w życie w grudniu 2023).
Zatem blisko 140 tys. pasażerów (w skali roku daje to ponad 1,6 mln podróżnych) będzie musiało przesiąść się do autobusów lub samochodów, a na trasach Kościerzyna - Gdańsk/Gdynia i Kartuzy - Gdańsk wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. A to oznacza znaczne wydłużenie czasu przejazdu i nieuchronny odpływ pasażerów."

Eksperci kolejowi zaproponowali wytyczenie trasy objazdowej, z wykorzystaniem istniejącej i czynnej w ruchu towarowym linii 234 i 229. Aby tak się stało, PKP PLK musiałyby wykonać prace utrzymaniowe na ok. 15 km linii z Gdańska-Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h. Z kolei pomorski urząd marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z
PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. Jest już w tym temacie deklaracja marszałka pomorskiego.
Na barkach PKP PLK spoczęłoby odtworzenie parametrów eksploatacyjnych linii na odcinku Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Glincz, wraz z odbudową mijanek w Gdańsku Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim.
Spółka PKP PLK oszacowała koszt prac na 80 mln zł. Powstał jednak wariant pozwalający zrealizować cel w etapach. Eksperci wyliczyli, że na wykonanie podstawowych prac, które pozwolą jechać pociągom z prędkością 70-100 km/h , z ograniczeniami do 40 km/h na mostach nad Radunią czy mniej obciążonych przejazdach, należy w I etapie zabezpieczyć około 35-38 mln zł. Wykonana zostałaby tylko modernizacja toru (szyny, podkłady i
tłuczeń), system sterowania ruchem kolejowym, niezbędne przejazdy i mijanka w Starej Pile i Gdańsku Kokoszkach.

Zwolennicy kolei widzą jeszcze inne korzyści: możliwość reaktywacji w ruchu pasażerskim stacji Gdańsk Kokoszki, włączenie do projekt PKM nowych miejsc obsługi podróżnych w gminie Żukowo, tj. Leźna i Starej Piły oraz Żukowa Zachodniego (przystanek dogodny dla mieszkańców Glincza).
To byłoby możliwe, gdyby co któreś połączenie Kartuzy - Gdańsk Wrzeszcz realizowane byłoby przez Starą Piłę. A ponieważ czas dotarcia z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza szacowany jest na 49 minut - pasażerom ze stolicy Kaszub nie sprawiałoby różnicy, która trasą podążają do Trójmiasta.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto