Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Latem z Trójmiasta na Kaszuby zamiast pociągiem pojedziemy tylko autobusem?

Maciej Krajewski
Maciej Krajewski
fot. ilustr./Maciej Krajewski
Plany PKP PLK nie napawają optymizmem - od 13 czerwca odcinek kolejowy Glincz-Kartuzy będzie całodobowo zamknięty. Przez ten czas ma kursować zastępcza komunikacja autobusowa. „Kiedyś to trzeba zrobić. Musimy to przetrwać” - komentuje burmistrz Kartuz.

W ramach realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prac budowlanych na trasie między Glinczem a Kartuzami, planowane jest całodobowe zamknięcie linii od 13 czerwca na ok. 4 miesiące. Jak podkreśla spółka, wymaga tego zakres prac związany z przebudową linii na jednotorowym odcinku Glincz-Kartuzy.

Dla podróżnych na ten czas zapewniona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa na odcinku Somonino – Kartuzy – Dzierżążno. Będą za nią odpowiadać przewoźnicy, czyli Polregio i PKP SKM w Trójmieście. Szczegóły dotyczące zmian zostaną przekazane podróżnym z wyprzedzeniem, m. in. na stacjach i przystankach.

- Termin zamknięcia linii jest optymalny. Został skonsultowany z przewoźnikami oraz Urzędem Marszałkowskim jako organizatorem przewozów - zaznacza Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP PLK S.A. - Ustalono termin, kiedy liczba podróżnych w pociągach jest mniejsza ze względu na okres urlopowy i wakacje w szkołach oraz na uczelniach.

Zamknięcie trasy między Glinczem a Kartuzami, jak dodaje spółka, zostało również dostosowane do zamknięć na linii PKM, związanych z jej elektryfikacją. Wszystko tak, aby ograniczyć zmiany dla podróżnych.

- Zgodnie z harmonogramem prace na linii kolejowej Glincz-Kartuzy oraz realizacja bajpasu kartuskiego zakończą się przed rozpoczęciem modernizacji linii nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto, po to, aby od początku 2024 r. zapewnić dojazd koleją z Somonina i Kartuz do Gdańska na czas prac na lk 201 - mówi Przemysław Zieliński. - Aktualnie wykonawca prac na linii Glincz-Kartuzy przygotowuje teren inwestycji. Prowadzone są prace rozbiórkowe i ziemne. Przygotowywane jest odwodnienie stacji Kartuzy oraz nowej łącznicy na linii kolejowej nr 214, która umożliwi jazdę pociągów z Kościerzyny i Somonina przez Kartuzy w kierunku Trójmiasta bez konieczności zmiany czoła składu, co skróci czas podróży. W II kwartale br. planowane jest rozpoczęcie zasadniczych prac związanych z modernizacją stacji Kartuzy oraz budową nowej łącznicy.

Kaszuby odczują to turystycznie?

Zamknięcie w okresie wakacyjnym, urlopowym ma sprawić, że podróżni nie odczują zmian w tak dużym stopniu, jak chociażby w marcu, gdy dużo więcej osób jeździ do pracy, szkoły, na uczelnię. Pytanie tylko, czy letni termin nie uderzy poważnie w turystykę na Kaszubach?

- Może będzie mniej turystów, ale turyści sobie jakoś z tym poradzą - odpowiada Mieczysław Grzegorz Gołuński, burmistrz Kartuz. - Trafi to akurat na przerwę wakacyjną dla dzieci i młodzieży, a to dla nich jest ważna rzecz. Stąd myślę, że ten termin jest dosyć właściwy. Mniej zły. Kwestia tylko, żeby to teraz szybko zrobić - kiedy się rozpocznie rok szkolny aby jak najmniej młodzież, dzieci, studenci mieli kłopotów z dojazdem.

W ciągu najbliższych dwóch tygodniu szef kartuskiego magistratu będzie się starał spotkać jeszcze z przedstawicielami PKP PLK S.A. oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Tematem ma być ewentualna dodatkowa pomoc przy przygotowywanej przez przewoźników komunikacji zastępczej.

- Czy również komunikacja autobusowa np. P.A. Gryf nie zasili tego, czy gdzieś nie dostawić autobusów. Trzeba by zrobić jakąś analizę szczegółową skąd i ile osób wsiadało co miesiąc, bo do tego po biletach jesteśmy w stanie dojść - dodaje burmistrz Gołuński. - Niemniej kiedyś to trzeba zrobić. Musimy to przetrwać, żeby było lepiej.

Większe przedsięwzięcie

Dodajmy, że na linii między Glinczem a Kartuzami PKP PLK S.A. przebudują odcinkowo szlak Kartuzy-Glincz, stację w samych Kartuzach oraz przystanek w Dzierżążnie. W stolicy Kaszub powstanie nowy peron jednokrawędziowy, a obecny zostanie wydłużony. W Dzierżążnie zaś peron jednokrawędziowy zostanie zastąpiony szerszym peronem dwukrawędziowym. Perony zostaną dostosowane do potrzeb podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Na wspomnianej łącznicy powstaną dwa wiadukty nad drogami wojewódzkimi nr 211 i 224. W Dzierżążnie dodatkowy tor ma z kolei zapewnić sprawne mijanie się pociągów.

- Dzięki nowym urządzeniom i nawierzchni podniesiony zostanie poziom bezpieczeństwa na 3 przejazdach kolejowo-drogowych w Kartuzach i Dzierżążnie. Nowe elementy systemu sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną i bezpieczną jazdę pociągów - dodaje rzecznik PKP PLK S.A.

Zakończenie prac dla zadania pn. „Odcinek D – Roboty budowlane na linii kolejowej nr 229 odc. Glincz – Kartuzy” planowane jest do marca 2024 r. Wartość inwestycji, realizowanej w ramach projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto”, to blisko 180 mln zł netto.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na kartuzy.naszemiasto.pl Nasze Miasto