Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jesteś właścielem najstarszej Toyoty Corolli KE70? Poszukiwania najstarszego auta na Pomorzu

a.
Toyota Corolla KE70. Masz taką w swoim garażu?
Toyota Corolla KE70. Masz taką w swoim garażu? Materiały firmy Carter
Jeden z trójmiejskich dealerów samochodowych poszukuje najstarszej Toyoty Corolli, poruszającej się po pomorskich drogach. Model KE70 sprzedawano przed wprowadzeniem stanu wojennego prosto z lodowiska na hali Olivia w Gdańsku!

- Chcemy zrobić im zdjęcia i udokumentować ich historię. Kto wie, może odnajdzie się jedno z aut, od których rozpoczynaliśmy swoją przygodę z Toyotą – mówi Maja Lesińska z firmy Toyota Carter. - Chętnie byśmy ją zobaczyli i udokumentowali.

Pierwszy sklep z tą marką samochodów i mały warsztat mieścił przy ulicy Dąbrowszczaków w Gdańsku. Od 1980 sprzedawano tam "kwadratowe" Toyoty Corolle KE70, wyposażone w benzynowe silniki 1.3 litra. Toyoty sprowadzała początkowo do Polski firma Motoimpex, założona przez syna ówczesnego premiera, Andrzeja Jaroszewicza. Po roku sprzedaż przejął Pol-Mot.

Zobacz także: Rocznica wprowadzenia stanu wojennego [ARCHIWALNE ZDJĘCIA]

Samochody sprzedawane były za dolary, lub bony według cennika banku Pekao SA. Pierwsze samochody kosztowały 5100 dolarów (przeciętna pensja wystarczała wtedy na zakup na czarnym rynku 15-50 dolarów, a 60-metrowe mieszkanie w Gdańsku kosztowało 1500-1600 dolarów), aby z czasem, pod koniec lat osiemdziesiątych, podrożeć do 7,5 tysiąca dolarów.

- Punkt wydań znajdował się latem na odkrytym lodowisku na hali Olivia, a biuro znajdowało się zaś w sportowej szatni na zapleczu lodowiska – wspomina Jacek Habryłło z firmy Carter. - Na to lodowisko zjeżdżali się do Gdańska po Toyoty ludzie z całej Polski.

Kto więc był w stanie wydać astronomiczną kwotę 5000 dolarów na japońskie auto? Głównie marynarze i właściciele niewielkich zakładów rzemieślniczych oraz ogrodnicy. Nie ważna była dla nich kwota, lecz dostępność samochodu. Poszczególne oddziały banków dysponowały bowiem określonymi limitami sprzedaży. Żeby znaleźć „wolne” samochody, trzeba było czasami sprawdzić banki w całej Polsce.

- Przez lata śledziliśmy losy pierwszych Toyot, serwisowanych w naszym zakładzie - mówi Jacek Habryłło. - Jeszcze kilka lat temu widywaliśmy jeden z „naszych” samochodów, jeżdżąc po Sopocie. Niestety ostatnio zniknął. Kilka miesięcy temu wykupiliśmy z rąk naszego klienta jeden z egzemplarzy auta, sprzedanego w naszym salonie w latach 80. ubiegłego wieku. Teraz czeka na remont. Jest to jednak późniejszy model.

Toyota KE70 produkowana była od 1979 do 1984 roku. Była czwartą generacją „Corolki”. 74 konny motor 1.3 był najsłabszy w całej gamie. Najmocniejszą jednostką była, dostępna między innymi w Niemczech, 115 konna jednostka 1.6 litra. W Polsce mogliśmy kupować jedynie czterodrzwiowego sedana. W innych krajach KE70 dostępna była jako 2 drzwiowy sedan, 4 drzwi, sedan, 2-drzwiowy hardtop, 3 drzwiowy hatchback, 3 drzwiowy Liftback, Kombi i Van.

Jeśli jesteś posiadaczem najstarszej Toyoty Corolli KE70 - skontaktuj się telefonicznie (58 340-22-22) z przedstawicielami dealera samochodowego. Natomiast, jeśli jesteś posiadaczem samochodu innej marki i uważasz, że jest on najstarszym jeżdżącym na Pomorzu autem, przyślij jego zdjęcie na adres [email protected]. Stworzymy w naszym serwisie galerię tych niezwykłych pojazdów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto