Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kościerskie Muzeum Kolejnictwa stara się o unijne dofinansowanie. Skansen zyska nowy blask

sura
Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie obchodzi dwudziestolecie istnienia. To wydarzenie będzie mocno akcentowane między innymi podczas majówki. Miłośnicy zabytkowych parowozów i lokomotyw na pewno się ucieszą z otwarcia nowej wystawy stałej. Będzie to instalacja rzeźbiarska "Wzdłuż 18 południka".

- Początki skansenu wspominamy z wielką sympatią - mówi Jan Recław, kierownik Muzeum Kolejnictwa, które obecnie jest oddziałem Muzeum Ziemi Kościerskiej. - Oprócz wystaw, mieszkańcy i turyści mogli liczyć na wspaniałe atrakcje. Jeździła wówczas Costerina i inne parowozy. Obecnie takie przejażdżki już nie są organizowane. Przede wszystkim nie ma czynnych parowozów, maszynistów, którzy by je obsługiwali. Problemem jest też licencja na używanie linii kolejowej i brak pieniędzy. Dla przykładu podam, że sama naprawa parowozu przez wyspecjalizowaną firmę to koszt półtora miliona złotych. A naprawa jest niezbędna co sześć lat.

Zobacz, co możesz robić w długi weekend
W kościerskim muzeum znajduje się 45 zabytków ciężkich, czyli parowozów, lokomotyw i wagonów. Na razie pozyskiwanie kolejnych jest niemożliwe ze względu na brak miejsca. Sytuacja może się jednak zmienić, jeśli dyrekcji muzeum uda się zdobyć unijne dofinansowanie projektu "Rewitalizacja Parowozowni".

- Pieniądze pozwoliłyby na dokończenie ogrodzenia, co zwiększyłoby obszar muzeum, a także całkowity remont hali parowozowej i części administracyjnej - mówi Jan Recław. - Wówczas będzie można pomyśleć o nowych eksponatach. Naszym marzeniem jest także organizowanie przejażdżek zabytkowymi parowozami na terenie muzeum.

W ramach rewitalizacji ma powstać ekspozycja muzealna na miarę XXI wieku. W wyremontowanych pomieszczeniach, w oparciu o najnowsze sposoby prezentacji (infokioski, telewizory, ekrany dotykowe, projektory), przedstawiona zostanie historia kolejnictwa.

Sporą atrakcją dla zwiedzających, zwłaszcza tych najmłodszych, będą wielkie makiety kolejowe. Ma także powstać sala projekcyjna wyposażona w 85-calowy telewizor 3D. Przebywający w niej widzowie będą mogli odbyć podróż koleją z perspektywy maszynisty.

Kościerski skansen co roku odwiedza ponad 30 tysięcy osób. Nic w tym dziwnego, skoro to jedyne takie miejsce na Pomorzu. Znajduje się tu kilka perełek. Są to parowozy, które już w Polsce nie występują. Najstarszym zabytkiem jest Ok1-112 z 1915 roku. Można tu zobaczyć także najdłuższy wykonany w Polsce Pu29-3. To jedyny zachowany egzemplarz tego parowozu.

Natomiast najmłodszym eksponatem jest parowóz TKb -2845 z 1925 roku. Najoryginalniejszy jest z pewnością wagon kolei linowo-terenowej z zakopiańskiej Gubałówki.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto