MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Nasza przyszłość ma pomarańczowo-czarne barwy. Cztery uczennice walczą o pszczoły

Edyta Łosińska-Okoniewska
Edyta Łosińska-Okoniewska
Natalia Lamek, Julia Redzimska, Maja Orlikowska i Natalia Rietzel starają się przekonać dzieci i młodzież, jak ważna jest rola pszczół w przyrodzie

Od lat mówi się o dużym deficycie pszczół na całym świecie. Tymczasem te niewielkie owady odgrywają ogromną rolę w przyrodzie. Cztery uczennice postanowiły przybliżyć temat najmłodszym i poprzez edukację poprawić sytuację pszczół.

Nasza przyszłość ma pomarańczowo-czarne barwy - to nazwa projektu realizowanego przez cztery uczennice. Natalia Lamek, Julia Redzimska, Maja Orlikowska i Natalia Rietzel starają się przekonać dzieci i młodzież, jak ważna jest rola pszczół w przyrodzie.

- Projekt prowadzony jest pod patronatem ogólnopolskiej akcji ,,Zwolnieni z teorii”, www.zwolnienizteorii.pl - jest to platforma dla licealistów i studentów do realizowania własnych projektów społecznych - mówi Natalia Rietzel, mieszkanka Góry w gm. Stara Kiszewa. - Celem naszego projektu jest przybliżenie dzieciom i młodzieży, jak ważna jest obecność pszczół w przyrodzie i jaką rolę pełnią w naszym ekosystemie. Tematem pszczół zainteresowała nas Natalia Lamek, która posiada hobbystycznie pasiekę pszczół.

Autorki projektu mają głowę pełną pomysłów na to, jak wzbudzić zainteresowanie tematem pszczół wśród uczniów placówek edukacyjnych.

- W ramach naszego projektu prowadzimy zajęcia edukacyjne w formie warsztatów - dodaje Natalia Rietzel. - Zajęcia odbywają się w salach lekcyjnych z udziałem dwóch połączonych ze sobą klas. Jako eksponat przedstawimy ul wielkopolski oraz produkty wytwarzane przez pszczoły. Oczywiście, żeby nasza prezentacja była jeszcze bardziej autentyczna, to przebieramy się w pszczelarskie kombinezony ochronne. Zależy nam, aby dzieci mogły brać czynny udział w zajęciach, np. poprzez udział w quizie.

Uczennice chcą dawać przykład, jak postępować, aby zarówno ludziom jak i pszczołom żyło się lepiej. Podczas swoich zajęć opowiadają także o hierarchii pszczół oraz jak wygląda ich życie.

- Zajęcia są przeprowadzane w ciekawy dla dzieci sposób. Przekazujemy najważniejsze informacje, a naszą pracę podsumowuje krótki filmik edukacyjny w którym ożyciu pszczół opowiada pszczółka Kaja. Dzieciaki są zachwycone - mówi Maja Orlikowska. - W ramach odskoczni, śpiewają z nami piosenkę o pszczołach. Na koniec przeprowadzamy quiz, w którym uczniowie wygrywają pszczele produkty np. miód czy też świeczki z prawdziwego wosku pszczelego. W młodszych klasach rozdajemy kolorowanki, które dzieci oddają nam podpisane. Opiekunowie klas wielokrotnie wspominali że nasze warsztaty są wspaniałe. Najlepsze w tym wszystkim jest to, że możemy nauczyć czegoś najmłodsze pokolenie i wiemy, że nie jest to dla nich nudne.

- Dzieci zapamiętują naprawdę wiele informacji - dodaje Natalia Rietzel. - Niesamowitą radość ostatnio sprawił mi chłopiec, którego spotkałam na ulicy. Okazało się że brał on udział w zajęciach i był nimi naprawdę zachwycony. Dzieci ze Skarszew zrobiły nam niespodziankę i narysowały dla nas wszystko, co zapamiętały z warsztatów. Efekt jest powalający i bardzo się cieszę że prowadzę ten projekt, bo warto.

Autorki projektu uczęszczają do klasy pierwszej II Liceum Ogólnokształcącego im. Ziemi Kociewskiej w Starogar-dzie Gdańskim.

- Odwiedzamy sześć szkół - mówi Julia Redzimska. - Są wsród nich: Publiczna Szkoła Podstawowa w Górze, Publiczna Szkoła Podstawowa w Starych Polaszkach, Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 w Starogardzie Gd., Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 w Starogardzie Gd., Katolicka Szkoła Podstawowa im. ks. Jana Twardowskiego w Staro-gardzie Gd., a także Zespół Szkół Publicznych im. Mikołaja Kopernika w Skarszewach.

Uczennice wierzą, że ich projekt może korzystnie wpłynąć na środowisko w powiecie starogardzkim i kościerskim.

- Dzieci otrzymując nasiona roślin miododajnych i sadząc je stworzą miejsce pożytkowe dla pszczół - mówi Natalia Lamek. - Trzeba pamiętać o słowach wielkiego naukowego autorytetu Alberta Einsteina, który powiedział: „Gdy zginie ostatnia pszczoła na kuli ziemskiej, ludzkości pozostaną tylko cztery lata życia”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Seria pożarów Premier reaguje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscierzyna.naszemiasto.pl Nasze Miasto