Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

O ustawie śmieciowej oraz kampaniach społecznych

Redakcja
Piotr Biernat, rzecznik prasowy WFOŚiGW w Katowicach, na czacie

Dlaczego do walki ze śmieciami potrzebna była kampania społeczna?

W sprawie śmieci nie wystarczyły już tylko działania prawne i urzędnicze. Potrzebne było pospolite, społeczne ruszenie mieszkańców województwa śląskiego i to nastąpiło. W trakcie naszej kampanii ważne było, aby obudzić sumienia ludzi i trafić do ich świadomości. Myślę, że mieszkańcy naszego regionu mogli sami przekonać się, że śmieci mają właścicieli i to my nimi jesteśmy.

Jak przekonywać ludzi, żeby akceptowali trudne inwestycje śmieciowe?

Po pierwsze, mówić prawdę i pokazywać dobre i złe strony każdej inwestycji, po drugie, może to jest najważniejsze - rozmawiać z ludźmi takim samym językiem, jak oni mówią, i w odpowiednim czasie. Nasza kampania pokazała, że ludzie chcą i potrafią być partnerami w każdej ważnej, dotyczącej ich sprawie, także w zakresie inwestycji śmieciowych. Nieważne, czy mówimy o spalarni, składowisku śmieci czy oczyszczalni ścieków. Istotne jest to, żeby mieszkańcy mogli czuć się potraktowani podmiotowo, a nie przedmiotowo.

Kampania doprowadziła do przyjęcia ustawy śmieciowej. Co się zmieni w gospodarce odpadami?

Czeka nas prawdziwa rewolucja śmieciowa w gminach. Krótko mówiąc, będziemy płacić gminie za wywóz naszych śmieci i nikomu nie będzie się opłacało wyrzucać ich ani do lasu, ani do rowów, ani na przykład podrzucać sąsiadom. Dzięki temu znikną dzikie wysypiska, a nasze miasta i wsie będą podobne do tych, jak chociażby w Austrii i Niemczech.

Czy kampania się definitywnie zakończyła, czy to może dopiero jeden z jej etapów?

Dla Wojewódzkiego Funduszu w takiej formie kampania jest zakończona, ale to nie oznacza, że składamy broń, bo prawdziwa rewolucja śmieciowa rozpocznie się dopiero w przyszłym roku w gminach. Nie da się jej prowadzić bez rozmów z ludźmi i podobnej kampanii edukacyjnej na szczeblu gminy. Jej inicjatorzy i organizatorzy oczywiście mogą liczyć na wsparcie z naszej strony. I myślę, że również dziennikarzy z mediów współpracujących z nami podczas tej kampanii.

Proszę w takim razie ocenić skuteczność takich kampanii edukacyjnych.

Zarówno nasz przykład, jak i doświadczenia innych krajów pokazują, że takie kampanie nie powinny się kończyć. Tak jak nie ma końca edukacja ekologiczna. Potrzebna jest ona wszystkim tym, którzy korzystają ze środowiska, chcą być jego częścią i aktywnym partnerem. Dlatego myślę, że tego rodzaju kampanie nie tylko są potrzebne, ale niezbędne dziś do tego, byśmy byli świadomymi obywatelami i mieszkańcami każdego miasta.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na slaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto