Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź, gdzie możesz zagłosować

Pierwsza niedziela bez handIu. Inspektorzy PIP skontrowali w niedzielę 198 sklepów

Ewa Andruszkiewicz
archiwum NM
Przedstawiciele Państwowej Inspekcji Pracy tylko na Pomorzu i tylko w ciągu jednego dnia odwiedzili w sumie 198 sklepów.

- Spośród nich 113 było otwartych i tam zostały przeprowadzone kontrole - mówi Piotr Prokopowicz, z-ca okręgowego inspektora pracy ds. nadzoru w Gdańsku. - Wstępnie mogę powiedzieć, że jeżeli chodzi o nieprawidłowości, wykonywanie pracy w pierwszą niedzielę objętą zakazem handlu stwierdziliśmy przez ponad 10 osób z różnym statusem zatrudnienia. Nie chcę teraz orzekać definitywnie, czy osoby te powinny były w tamtym dniu pracować czy też nie, bo część z nich tłumaczy, że świadczyła wówczas pomoc właścicielowi jako rodzina, ale pamiętajmy, że powiązania rodzinne trzeba wykazać - dodaje.

Poza zaplanowanymi obiektami pomorscy inspektorzy sprawdzili też ponad 20 placówek, w związku z którymi otrzymali sygnały od mieszkańców. - Na dyżurze telefonicznym przyjęliśmy zgłoszenia dotyczące pracy w 25 sklepach, z czego trzy sklepy należały do jednego pracodawcy - informuje Piotr Prokopowicz.

Choć za nami dopiero pierwsza niedziela z zakazem handlu, jak wskazują eksperci, nowe przepisy podzieliły pracowników na lepszych i gorszych. Aby prawo nie było łamane, a osoby zatrudnione w handlu miały w siódmym dniu tygodnia wolne, konieczne było dołożenie obowiązków pracownikom Państwowej Inspekcji Pracy. List w tej sprawie trafił już na biurko Głównego Inspektora. Związkowcy piszą w nim, że „systematyczna praca inspektorów w niedziele jest wbrew normom prawnym”.

- Komisja Krajowa zastanawia się, czy inspektorzy pracy to jacyś „inni” pracownicy, do których negatywne skutki pracy w niedziele i święta miałyby się nie odnosić? Nie negując potrzeby kontroli przez PIP przestrzegania ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, uważamy, że kontrole te winny być prowadzone w ramach rozkładowego czasu pracy inspektorów, np. w trybie rozpatrywania skarg pracowniczych i związkowych w tym zakresie - czytamy w liście skierowanym do Głównego Inspektora Pracy przez przedstawicieli Związku Zawodowego Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.

Jak się okazuje, to niejedyne pismo, które w ostatnim czasie - w związku z zakazem handlu w niedziele - otrzymał Główny Inspektor Pracy. Z prośbą o skontrolowanie sklepów sieci Biedronka, zlokalizowanych na dworcach, zwrócili się do PIP członkowie NSZZ „Solidarność 80” w Jeronimo Martins Polska. Teraz szykują kolejne pismo z apelem o sprawdzenie także warunków pracy pracowników.

- Dotarły do nas bulwersujące informacje o tym, jak wyglądał w pierwszą niedzielę z zakazem handlu rozładunek towaru w Biedronce, zlokalizowanej na dworcu w Poznaniu - mówi nam Robert Jacyno, rzecznik NSZZ „Solidarność 80” w Jeronimo Martins Polska. - Ponieważ nie działała winda towarowa, pracownicy otrzymali dyspozycję o wnoszeniu towaru po schodach. Jak wynika z naszych informacji, przerwany został ciąg chłodniczy - przez blisko dwie godziny mięso stało w kontenerach na zewnątrz, poza lodówkami. Palety były stawiane na ruchomych schodach i wjeżdżały do góry, część towaru pracownicy wnosili o własnych siłach. Mamy tu do czynienia zarówno ze złamaniem przepisów sanitarnych, jak i BHP. Dotarły do nas także informacje, że w tym dniu, także w tym sklepie, pracowały osoby z agencji pracy tymczasowej, które nie miały odpowiedniego obuwia. W taki sposób była realizowana dostawa towaru. To pokazuje stawianie przez pracodawcę zysku ponad wszystko. Pomijając fakt, że sklep działał w niedzielę, to warunki, w jakich pracownicy musieli pracować, były zatrważające - dodaje.

O komentarz do sprawy poprosiliśmy właścicieli sieci. Poniżej publikujemy w całości oświadczenie Barbary Tokarz, menedżera ds. relacji zewnętrznych w Jeronimo Martins Polska S.A.:

"Dziękujemy za sygnał dotyczący funkcjonowania sklepu Biedronka zlokalizowanego na dworcu Poznań Główny. Priorytetem sieci Biedronka jest komfort klientów oraz zapewnienie pełnej dostępności towarów. W tym celu standardowe dostawy do tej placówki realizowane są windą i wózkiem elektrycznym. W związku z awarią windy dla wsparcia przyjęcia dostawy, do pracy na nocnej zmianie w tym konkretnym dniu skierowaliśmy dodatkowych pracowników.

Odnosząc się do kwestii zachowania ciągu chłodniczego, informujemy, że dostarczany do sklepów towar zapakowany jest w kontenery chłodnicze, w których panuje temperatura odpowiednia do przechowywania np. mięsa i nabiału. W takich warunkach towar może przebywać maksymalnie do 8 godzin. Po wyjęciu z kontenera, produkty trafiły bezpośrednio do sklepu, gdzie pracownicy dysponują pirometrem i mają możliwość sprawdzania temperatury."

Kolejna niedziela, w którą nie zrobimy zakupów, już pojutrze, 18 marca.

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone ze względu na ciszę wyborczą i zostanie włączone po jej zakończeniu.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3