Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poczta Polska: od marca droższe listy i paczki. Jakie są przyczyny podwyżki?

Maciej Pietrzak
Tomasz Hołod
Z powodu "rewolucji cyfrowej" z początkiem marca Poczta Polska podnosi ceny swoich usług. Inne zdanie na temat przyczyn obecnej podwyżki mają jednak związkowcy. Dlaczego więc więcej zapłacimy za listy i paczki?

Z nowego cennika usług Poczty Polskiej najmniej zadowoleni będą klienci indywidualni, wysyłający listy i paczki do kraju lub za granicę. Od wtorku za list standardowy ekonomiczny do 350 gramów zapłacimy o 25 groszy więcej - 2 zł, zamiast 1,75 zł. O 15 groszy podrożał list priorytetowy (2,50 zł, zamiast 2,35 zł). Osoby wysyłające przesyłki listowe nierejestrowane priorytetowe do 50 gramów poza Polskę muszą się przygotować na podwyżkę o 80 groszy (6 zł, zamiast 5,20 zł). Poczta argumentuje podwyżkę tych cen „ponad 10-proc. spadkiem nadawanych listów spowodowany przede wszystkim rewolucją cyfrową”.

Znacznie bardziej dotkliwe są jednak wyższe koszty wysyłki paczek. Za największą - ekonomiczną - ważącą od 5 do 10 kg zapłacimy teraz aż o 6 zł więcej (24 zł, zamiast 18 zł w gabarycie A). Wysyłka podstawowej, najlżejszej paczki ekonomicznej (do jednego kg) zdrożała o 3,5 zł, a priorytetowej o 3 zł. Poczta podkreśla, że obecne ceny paczek dla klientów indywidualnych nie były zmieniane od 2009 roku mimo wzrostu kosztów utrzymania.

- Aktualna zmiana cen paczek ma na celu zapewnienie ich rentowności - tłumaczy Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej. Dodaje, że ceny paczek pocztowych niezaliczanych do usług powszechnych nie ulegają zmianie. Są to m.in. paczki kurierskie i związane z obsługą e-commerce.

Inne zdanie na temat przyczyny podwyżki mają związkowcy. Jest nim głównie, według nich, wygrany niedawno przez firmę trzyletni kontrakt na obsługę rynku sądowniczego.

- Sukces udało się osiągnąć dzięki bardzo konkurencyjnej cenie przedstawionej w przetargu - 293 miliony złotych brutto. Szacujemy, że wartość usługi jest wyższa - mówi Gustaw Czarnowski z gdańskiej Solidarności pracowników Poczty Polskiej.

Wypełnienie kontraktu będzie się wiązać, oczywiście, z zatrudnieniem nowych pracowników. Na to akurat związkowcy liczą. Zwiększenie zatrudnienia to jednak także konieczność znalezienia pieniędzy na nowe pensje, co też może tłumaczyć podwyżki cen usług poczty. Sytuacja jest skomplikowana, bo od ponad roku związki pozostają w sporze zbiorowym z zarządem tej instytucji. Chodzi głównie o podwyżki płac, które jak podkreśla Gustaw Czarnowski, nie zmieniły się od 2008 roku. Negocjacje w tej sprawie wciąż trwają.

Jest także jedna dobra wiadomość dla klientów Poczty Polskiej - właśnie zakończył się przetarg na 8,5 tys. terminali płatniczych, co pozwoli na korzystanie z usług bezgotówkowych. Terminale obsługiwać będzie PKO Bank Polski. Za pośrednictwem terminala nie tylko będzie można zapłacić za znaczek, ale też za gaz, prąd, skorzystać z usługi cash back, doładować telefon komórkowy czy kupić voucher umożliwiający płatności w serwisach internetowych. Poczta planuje instalować terminale we wszystkich placówkach i filiach. Średnio może to być po dwa terminale na punkt. Na przełomie marca i kwietnia planowany jest pilotaż w 200 placówkach. Do 30 czerwca terminale mają mieć już wszystkie filie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto