Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Port Gdynia. Plany na przyszły rok

Jacek Sieński
Zyskiem brutto, wynoszącym 18 mln zł i znaczącym wzrostem przeładunków, które osiągną w sumie 12 mln ton, zakończy bieżący rok Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Zyskiem brutto, wynoszącym 18 mln zł i znaczącym wzrostem przeładunków, które osiągną w sumie 12 mln ton, zakończy bieżący rok Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA.

Jednocześnie na inwestycje drogowe, usprawniające dojazd do portu i na remonty infrastruktury portowej, zarząd wydał ze swoich środków ponad 100 mln zł.
Z korzyścią dla pracowników
- Po raz pierwszy w dziejach portu osiągniemy tak dobry wynik, gdy chodzi o wielkość przeładunków rocznych - podkreśla Janusz Jarosiński, wiceprezes ZMPG SA. - Szczególnie cieszy nas przeładowanie aż 7,5 miliona ton towarów drobnicowych. Za bardzo korzystną dla portu należy uznać przeprowadzoną w tym roku prywatyzację Bałtyckiego Terminalu Zbożowego - BTZ. Pozyskaliśmy bardzo solidnego inwestora, gwarantującego zwiększenie obrotów zbożami i paszami oraz rozpoczęcie w przyszłym roku nowych inwestycji. Wynegocjowaliśmy też bardzo korzystny dla pracowników pakiet socjalny, zapewniający im między innymi zatrudnienie na pięć i pół roku. Prawie wszystkie nasze spółki portowe działają z zyskiem. Wyjątkiem jest Bałtycki Terminal Drobnicowy - BTDG. W przyszłym roku podejmiemy działania obniżające koszty jego funkcjonowania, co powinno doprowadzić do wyjścia tej spółki na prostą.
Prywatyzacja spółek portowych jest dla nich szansą na rozwój, choć wyzwala ona emocje i obawy przed różnymi zagrożeniami. Dlatego też zarząd portu starannie przygotowuje procesy prywatyzacji. Poszukuje inwestorów wiarygodnych. Muszą oni dysponować odpowiednim kapitałem i dostępem do ładunków, co gwarantuje sprywatyzowanym spółkom opłacalną działalność i kreuje nowe inwestycje.
Portowe drogi i nabrzeża
Wiceprezes Jarosiński podkreśla, że zwiększanie możliwości przeładunkowych portu wymaga ciągłego inwestowania. ZMPG SA wyda w tym roku ponad 100 mln zł na przebudowę ul. Janka Wiśniewskiego, zmodernizowanie ul. Węglowej oraz dwóch wiaduktów, prowadzących do portu, na remonty i rozbudowę nabrzeży z przyległymi placami.
Port gdyński z roku na rok staje się ,młodszy". Na nabrzeżu Holenderskim wykonano jego odcinki nasadowy i czołowy, który przekazany będzie do eksploatacji w pierwszej połowie 2006 roku oraz przebudowano nawierzchnie drogowo-kolejowe. Trwa budowa rampy ro-ro przy nabrzeżu Czechosłowackim i przebudowa na nim układu komunikacyjnego. Zmodernizowano końcowy odcinek nabrzeża Francuskiego. W rejonie Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego dobiega końca budowa parkingu dla samochodów transportujących kontenery. W Bazie Promowej zmontowano samochodową rampę uchylną i rozbudowano galerię komunikacyjną dla pasażerów. Odnowiono nawierzchnię na terenie BTZ.
W nadchodzącym roku ZMPG SA zamierza przeznaczyć na inwestycje 85 mln zł, w roku 2007 - 100 mln zł, a w 2008 roku - 96 mln zł. Ujęte w ,Strategii rozwoju portu Gdynia do roku 2015" inwestycje mają kosztować około 500 mln zł. Aby je zrealizować, niezbędne stanie się sięgnięcie po wsparcie finansowe z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej. Bowiem własne pieniądze portu, wypracowane czy uzyskane z prywatyzacji spółek, nie wystarczą.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto