Reforma oświatowa. Czego od ucznia będzie wymagać nowa szkoła?
KLASY 1-3 To rodzic decyduje, czy posłać do pierwszej klasy dziecko 6- czy 7-letnie. W klasach 1-3 edukacja realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego - z jednym nauczycielem. Czego dziecko powinno się nauczyć? - poprawnego posługiwania się j. polskim w mowie i piśmie; - czytania; - rozumienia i używania prostych komunikatów w języku obcym; - rozumienia podstawowych pojęć i działań matematycznych, samodzielnego korzystania z nich w różnych sytuacjach życiowych; - obserwacji zjawisk przyrodniczych, społecznych i gospodarczych, wykonywania eksperymentów; - rozumienia legend, faktów historycznych, tradycji, kultury; - wprowadza się naukę programowania i gry w szachy; - tworzy przy użyciu prostej aplikacji komputerowej np. plakaty, ulotki; - wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych; - określa położenie i warunki naturalne swojej miejscowości oraz okolicy, opisuje charakterystyczne formy terenu, składniki przyrody, charakterystyczne miejsca, np. miejsca pamięci narodowej, najważniejsze zakłady pracy; - przedstawia charakterystyczne dla Polski dyscypliny sportowe, gospodarcze; Jakie lektury pojawią się na zajęciach? Na przykład: - H. Ch. Andersen „Baśnie” (wybór); - J. Bednarek „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)”; - J. Brzechwa „Brzechwa dzieciom”; - Cz. Centkiewicz „Zaczarowana zagroda”; - M. Jaworczakowa „Oto jest Kasia”; - G. Kasdepke „Detektyw Pozytywka”; - M. Krüger „Karolcia”; - A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”; - H. Lofting ,,Doktor Dolittle i jego zwierzęta”; - R. Pisarski „O psie, który jeździł koleją” Fundacja Przestrzeń dla Edukacji: „Pomiędzy podstawami, wychowania przedszkolnego i dla klas I-III, nie pojawia się ciągłość”. Towarzystwo Nauczycieli i Bibliotekarzy Szkół Polski uznało, że kanon lektur zawiera pozycje, które przez przestarzałe słownictwo i niezrozumiałe realia przedstawionego świata, zniechęcają do czytania.