Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont linii tramwajowej na gdańskich Stogach. Kiedy znów będą kursować tramwaje?

MP
Inwestycja w nadmorskiej dzielnicy ma kilkumiesięczne opóźnienie, dlatego władze miasta zdecydowały, że jeszcze jesienią przywrócą ruch tramwajów chociaż w części dzielnicy - od Trasy Sucharskiego do wysokości ul. Zimnej.

Kompleksowa przebudowa linii tramwajowej na gdańskich Stogach rozpoczęła się latem 2018 roku. To jedna z największych inwestycji drogowych prowadzonych obecnie na terenie Gdańska. W czasie prac hiszpański wykonawca natrafił na nieprzewidziane w projekcie zdarzenia i kolizje z infrastrukturą podziemną, stąd konieczność wydłużenia terminu zakończenia inwestycji (pierwotnie prace miały być ukończone tego lata).

Ostatecznie przejezdność torowiska na odcinku od al. Sucharskiego do ul. Zimnej planowana jest na 15 października. Tramwajem na plażę pojedziemy natomiast w połowie 2020 roku, a do czasu zakończenia przebudowy torowiska, dojazd nad morze zapewniony będzie autobusową komunikacją zastępczą.

Przebudowa linii tramwajowej to kilka inwestycji w jednej

Realizacja przebudowy linii tramwajowej podzielona jest na trzy odcinki. Pierwszy, obejmuje ul. Budzysza, na wysokości od skrzyżowania z ul. Sucharskiego do skrzyżowania z ul. Skiby. Drugi odcinek dotyczy ul. Stryjewskiego od skrzyżowania z ul. Skiby do skrzyżowania ul. Nowotnej z ul. Kruczą oraz pętli ”Pasanil". Ostatni odcinek obejmuje ul. Nowotną od ul. Kruczej do pętli "Stogi Plaża". Łącznie na Stogach przebudowanych jest ok. 3,7 km torów tramwajowych i ok. 2,5 km dróg.

Skala przebudowy linii tramwajowej jest znaczna. Oprócz modernizacji infrastruktury tramwajowej czyli torowiska, sieci trakcyjnej i przystanków, przebudowany jest także istniejący układ drogowy wraz ze skrzyżowaniami, zjazdami, chodnikami, ścieżkami rowerowymi i ciągami pieszo-rowerowymi. Dodatkowo w ramach prowadzonych robót wykonywana jest kompleksowa przebudowa infrastruktury podziemnej znajdującej się pod głównymi arteriami dzielnicy. Prowadzone są prace związane m.in. z przebudową sieci gazowej, ciepłowniczej, wodociągowo - kanalizacyjnej, odwodnienia oraz sieci teletechnicznych, energetycznych, czy oświetlenia, a także budowa przepustu na kanale Kaczeńce.

Trudności z przebudową infrastruktury podziemnej

- To właśnie prace związane z przebudową infrastruktury podziemnej powodują najwięcej utrudnień w realizacji robót. W trakcie prac napotykamy na wiele niezinwentaryzowanych sieci uzbrojenia, których przebudowa wymaga pozyskania dodatkowych uzgodnień, co z kolei wstrzymuje realizację robót i niekorzystnie wpływa na harmonogram prac. Często też zdarza się, że stan odkrytej infrastruktury podziemnej jest bardzo zły i wymaga wykonania dodatkowych, nieprzewidzianych w projekcie prac - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz – Dyrektor Naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Przedłużenie terminu zakończenia inwestycji

W trakcie realizacji robót wystąpił szereg nieprzewidzianych zdarzeń, które nakładając się na siebie bezpośrednio wpływają na konieczność przesunięcia terminu zakończenia tej ważnej dla miasta inwestycji. Praktycznie na całym obszarze przebudowy, występują kolizje z uzbrojeniem podziemnym, nieujawnionym w dokumentacji projektowej, czy na mapach i podkładach geodezyjnych. W trakcie prowadzenia robót ziemnych napotykamy również na niewybuchy z okresu II wojny światowej. Wszystkie stwierdzone i udokumentowane przypadki miały miejsce w ciągu ul. Stryjewskiego, podczas robót ziemnych pod kanalizację deszczową, ale również i przy przebudowie gazociągu i odwiertach pod fundamenty słupów trakcyjnych.

Dodatkowo, zgodnie z technologią prac torowych, wykonywanie określonych robót torowych uzależnione jest od spełnienia określonych wymagań m.in. odpowiedniej temperatury. Reżim technologiczny budowy torowiska narzuca wykonywać niektóre roboty tylko w określonych warunkach atmosferycznych, gdy temperatura osiąga wymaganą wysokość tj. w okresie wiosenno – letnim. Dlatego też, nowy termin zakończenia przebudowy torowiska uwzględnia niezbędny czas potrzebny dla wykonania robót torowych i drogowych z uwzględnieniem okresu zimowego.

Zaawansowanie prac

Obecnie na terenie inwestycji pracuje ok. 120 pracowników. Zaawansowanie robót na poszczególnych odcinkach inwestycji jest zróżnicowane. Na pierwszym odcinku ul. Wosia Budzysza do wysokości ul. Skiby, prowadzone są roboty drogowe polegające na wykonaniu poszczególnych warstw bitumicznych jezdni oraz torowiska. Wykonawca przystąpił tu do układania podkładów i szyn. Prowadzone są również prace przy budowie przepustu Kaczeńce.

W ul. Stryjewskiego trwają prace przy kolektorze deszczowym. Wykonano koryto pod torowisko przy ul. Pawiej. Od ul. Rozłogi do ul. Kruczej układana jest mata antywibracyjna. W połowie sierpnia wykonawca robót planuje zakończyć prace związane z przebudową infrastruktury podziemnej i rozpocząć roboty drogowe na tym odcinku. Równolegle trwa budowa budynku socjalnego Pętla "Pasanil".

W ul. Nowotnej trwają natomiast prace polegające na regulacji osi torów, prowadzone są prace spawalnicze, równolegle ścieżka rowerowa przygotowywana jest do ułożenia ostatniej warstwy nawierzchni. Trwa budowa budynku socjalnego.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto