Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Spotkanie z mieszkańcami Moreny ws. nowej linii tramwajowej do Gdańska Wrzeszcza

Maciej Pietrzak/ Ewelina Oleksy
Spotkanie w sprawie linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza (16.03.2016 r.)
Spotkanie w sprawie linii tramwajowej z Moreny do Wrzeszcza (16.03.2016 r.) Przemysław Świderski
Zaczynają się konsultacje w sprawie przebiegu nowe linii tramwajowej z Gdańska Południe - przez Piecki Migowo - aż do Wrzeszcza. W środę, 16.03.2016 r. odbyło się spotkanie na gdańskiej Morenie.

Władze miasta są zdeterminowane, by na Morenie (Piecki Migowo) nowa linia zaczynała się przy przychodni SwissMed. Ma być to dalsze, naturalne rozwinięcie otwartej we wrześniu linii tramwajowej między Pieckami a Siedlcami. Linia Gdańsk Południe - Wrzeszcz dalej prowadzić będzie do Ronda Pana Cogito i w dół ul. Wileńską, pod którą powstanie dla tramwaju tunel.

Na spotkaniu urzędnicy zaprezentowali wyniki analizy, którą na zamówienie miasta przeprowadziła firma Mosty Katowice. Pod uwagę brane było kilkanaście wariantów przebiegu trasy, z których eksperci ostatecznie rekomendowali trzy najwyżej punktowane.

Wariant I zakłada, że planowana linia tramwajowa poprowadzona zostanie ul. Smoluchowskiego przy terenach Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego, aż do al. Zwycięstwa.

Wariant II przewiduje, że tramwaj pojedzie ul. Sobieskiego, wykorzysta kawałek rezerwy pod ul. Nową Politechniczną, Do Studzienki, Fiszera oraz Boh. Getta Warszawskiego - gdzie powstałaby strefa ograniczonego ruchu samochodowego.

Wariant III zakłada, że tramwaj pojedzie przez ul. Sobieskiego, a następnie ul. Siedlicką i tak jak w wariancie drugim – wyjedzie przez strefę ograniczonego ruchu samochodów w ul. Boh. Getta Warszawskiego.

Czytaj też: Przebudowa Galerii Morena w Gdańsku. Jakie sklepy znajdą się w centrum handlowym? [ZDJĘCIA]

Pomysł poprowadzenia tramwaju tunelem na ul. Wileńskiej nie jest nowy. Miejscy urzędnicy mówią o nim już od kilku miesięcy. Niemal od razu mieszkańcy zaczęli protesty przeciw tej inwestycji.

- To doprawdy chyba ewenement na skalę europejską, gdzie przez środek cichej i spokojnej dzielnicy willowej, czy też w gęstej zabudowie blokami na Morenie, chce się puścić ruchliwą trasę oraz tramwaj i jeszcze na dokładkę budować tunel - mówią mieszkańcy.

Szczególne kontrowersje budzi konieczna przy inwestycji przebudowa terenu wokół zlokalizowanego na Wileńskiej zbiornika retencyjnego. Parę lat temu wokół stawu stworzono deptak, teren służy teraz mieszkańcom okolicy jako miejsce spacerów i rekreacji. Protestujący podkreślają też niebezpieczeństwo związane z gruntami w tej okolicy.

- O tym, że ulica Wileńska w dolnej, willowej części osiada, pęka (bo biegnie po piaskach morenowych) i jest stale podmywana, wiedzą wszyscy mieszkańcy. Władze miasta chyba nie, bo ekip remontowych nie widzieliśmy tu od dawna - argumentuje Dariusz Mazurowski, jeden z protestujących.

Przeciwnicy poprowadzenia linii ulicą Wileńską wysuwają trzy zasadnicze argumenty: drastyczną zmianę charakteru spokojnej dzielnicy, likwidację części terenów rekreacyjnych stworzonych stosunkowo niedawno wokół tamtejszego zbiornika retencyjnego oraz bardzo wysokie koszty budowy tunelu.

Są jednak tacy mieszkańcy, którzy zamiast krytykować szukają kompromisowego sposobu poprowadzenia linii ul. Wileńską i przy zbiorniku retencyjnym. - Rozwiązaniem byłoby poprowadzenie linii możliwie nisko w stosunku do lustra wody zbiornika i oddzielenie jej wałem ziemi od domów, aby częściowo wytłumić hałas. Nad torem tramwajowym, można by położyć kładkę dla pieszych, wózków, rowerów. Częściowo zneutralizuje to podział parku na dwie części (przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną jest moim zdaniem złym i niebezpiecznym rozwiązaniem). Myślę o szerokiej kładce w kształcie łuku bez schodów. Można by to zrobić technologią, jaką podpatrzyłem obserwując budowę przepustów przy kolei metropolitalnej - twierdzi pan Stanisław Drabarek.

Fragment inwestycji na ul. Wileńskiej wydaje się być przesądzony. Głównym celem konsultacji jest wyłonienie jednego z trzech przygotowanych przez Mosty Katowice wariantów dla dalszego przebieg trasy GP-W - od Szkół Rzemiosła na ul. Sobieskiego do alei Grunwaldzkiej.

Wszystkich zainteresowanych inwestycją miasto zaprasza na serię konsultacji społecznych. Oto ich terminy:
05.04 (wtorek) godz. 17.00 Pomorskie Szkoły Rzemiosł ul. Sobieskiego 90, aula.
12.04 (wtorek) godz. 17.00 SP 17 ul. Czarnieckiego 2, sala gimnastyczna
20.04 (środa), godz. 17.00 w stołówce ZKPiG 2 ul. Stolema 59.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto