Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak wygląda renowacja pod nadzorem konserwatora zabytków. Czwarta wiosna remontu gdańskiego dworca. Kiedy finał?

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Czwarta wiosna remontu gdańskiego dworca
Czwarta wiosna remontu gdańskiego dworca Przemyslaw Swiderski/ Jakub Steinborn
Nawet najwięksi sceptycy, zakładający otwarcie dworca w lutym, mylili się. Jest początek marca, remont trwający od 2019 roku doświadczył kolejnego poślizgu i kolejnego przesunięcia oficjalnego terminu zakończenia.

Remont Dworca Głównego w Gdańsku

Podobno na dworcu w Gdańsku trwają ostatnie prace i odbiory. Termin finału jednak i tak jest zakreślony ostrożnie.

- Drugi kwartał 2023 roku… i tego się trzymamy - powiedział niedawno „Dziennikowi Bałtyckiemu” Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP SA.

Może to być kwiecień, może - czerwiec… konkretna data nie jest znana. Znając najnowszą historię remontu gdańskiego dworca, można zrozumieć unik w tej kwestii.

Prace ruszyły we wrześniu roku 2019 i miały potrwać 2 lata. Remont obejmuje budynek główny dworca, a także najbliższe otoczenie wraz z tunelem podziemnym. Renowacja obejmuje m. in. elewację, wnętrze, dach, posadzkę i stolarkę okienną. Pojawiły się odtworzone witraże, a także - wzorowane na historycznym - oświetlenie. Pod nadzorem konserwatorskim powraca budynek taki, jakim był do pożaru podczas zdobywania Gdańska rzez Armię Czerwoną w 1945 roku. Wprawdzie dworzec szybko wtedy uruchomiono, a naprawione zniszczenia nie były byt wielkie, ale np. dwuspadowy dach nad północnym skrzydłem gmachu wraca dopiero teraz.

Przetarg na remont Dworca Głównego

Obecny remont poprzedzony był trzyletnim okresem niemożności ogłoszenia, a potem rozstrzygnięcia przetargu. Początkowe plany z 2016 mówiły o 50-mln budżecie i 15 miesiącach prac. Przetarg ogłoszony został w lipcu 2018. Wtedy PKP planowało już 70 mln na remont, jednak jedyna oferta opiewała na blisko 120 mln zł. Postępowanie został unieważnione.

Następny przetarg udało się rozstrzygnąć w połowie 2019 roku. Tym razem ofert był więcej, jednak nadal przekraczały budżet. PKP zdecydowała się dołożyć brakującą część do najtańszej stumilionowej oferty warszawskiego Mostostalu. Po rozpoczęciu, prace planowane na dwa lata zaliczały kolejne poślizgi - najpierw z września do końca 2021 roku, do września 2022, przełomu 2022/23... Przedostatni harmonogram przewidywał, że dworzec Gdańsk Główny ma zostać ukończony w pierwszym kwartale 2023 roku.

Niespełnione marzenia na Euro 2012

Pierwsze przymiarki do zrobienia czegoś z budynkiem zeszpeconym przebudową wnętrza z lat 90. XX wieku miały miejsce na fali przygotowań do mistrzostw piłkarskich Euro 2012. Z planów rewitalizacji, im bliżej do turnieju, pozostawało jednak coraz mniej. Ostatecznie dworzec kosmetycznie odświeżono. Niewiele to pomogło, wnętrze nadal szpeciła antresola i dziesiątki handlowych boksów. Używane były tylko nieliczne, najbliżej ciągu komunikacyjnego w kierunku peronów SKM.

Już po Euro niemrawo ruszyła machina inwestycyjna, mająca doprowadzić do bieżącego remontu. W grudniu 2012 wyburzono antresolę w hallu głównym, po dwóch miesiącach dworzec nów był otwarty. Zapowiedziano dalszą renowację.

Antresola pierwszej klasy

Wcześniejsza przebudowa była dziełem firmy First Class, która, w zamian za 25 lat czerpania zysków z wynajmu, pierwszy raz po upadku komuny wyremontowała dworzec. Z głównego hallu wyprowadzono tunel ku peronom dalekobieżnym. Została w nim jednak wbudowana feralna antresola. Ten pomysł od początku budził kontrowersje. Wypełnienie niemal całego wnętrza dworca funkcją handlową, nieco bardziej tylko ekskluzywną niż miejskie targowisko, nie było tym, co porwałoby gdańskich pasażerów.

Nigdy nie udało się wynająć wszystkich pomieszczeń. Na przełomie wieków spółka First Class popadła w kłopoty finansowe, przestała m.in. płacić rachunki za prąd. Problem, co dalej z budynkiem, wrócił do PKP.

Budowali go tylko rok dłużej

Dworzec w Gdańsku, wznoszony od 1894 roku do końca XIX wieku, został otwarty 30 października 1900 roku. Kolej do Gdańska dotarła niemal pół wieku wcześniej, 19 lipca 1852 z Tczewa jako ślepo kończące się odgałęzienie Kolei Wschodniej z Berlina do Królewca.

Wtedy dworzec mieścił się przy ulicy Toruńskiej. Gdy tczewską linię w 1870 przedłużono do Słupska i dalej - do Szczecina, tory poprowadzono zasypaną fosą miejską. Nim powstał docelowy dworzec, rolę głównej stacji w mieście pełniło tymczasowe rozwiązanie przy Bramie Wyżynnej. Docelowy dworzec był wznoszony 6 lat. Czas trwania jego remontu zaczyna się niebezpiecznie zbliżać do długości okresu w którym go zbudowano.

Polecjaka Google News - Dziennik Bałtycki
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak wygląda renowacja pod nadzorem konserwatora zabytków. Czwarta wiosna remontu gdańskiego dworca. Kiedy finał? - Dziennik Bałtycki

Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto