Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybierając przedszkole, myślmy o pasjach dziecka [ROZMOWA]

rozm. Monika Jankowska
Archiwum
Z dr Agatą Hofman, adiunktem Uniwersytetu Gdańskiego na Wydziale Nauk Społecznych (Instytut Psychologii).

Dla dziecka, które ma pójść do żłobka czy przedszkola, taka zmiana otoczenia to zapewne duże wyzwanie. Co zrobić, aby dziecko tej zmiany się nie bało?
Umówmy się: dla dziecka pójście do żłobka czy przedszkola oznacza gigantyczne zmiany w życiu. Możemy je porównać np. z przeprowadzką do innego kraju. Nie ma złotej zasady co do tego, jak pomóc dziecku w zaadaptowaniu się w nowym miejscu. Są dwulatki, które świetnie sobie radzą w przedszkolu już od pierwszych dni, są też starsze dzieci, które na adaptację potrzebują więcej czasu. Na pewno ważna jest rozmowa z dzieckiem - szczera, partnerska. Do dziecka powinniśmy mieć podejście pełne szacunku. Wytłumaczmy mu, że tak jak mama i tata chodzą do pracy, tak on chodzi do przedszkola. Słuchajmy dziecka - niech ono opowie o swoich pierwszych dniach w przedszkolu, o swoich wrażeniach, nowych kolegach, a jeśli jest taka potrzeba - nawet o problemach, które w przedszkolu się pojawiły.

Na początku najtrudniejsze są zapewne poranne pożegnania? Co zrobić, by przebiegały one bez niepotrzebnych łez?
Ale łzy bywają potrzebne. Tak jak nie każdy dorosły zawsze się uśmiecha, tak i nie każde dziecko musi być wiecznie uśmiechnięte. Dla nas dramatem jest to, że np. rata kredytu wzrosła nam o 500 zł, a musimy pamiętać, że dzieci też mają swoje dramaty. Jak już mówiłam wcześniej, przedszkole czy żłobek to dla malucha duża zmiana w życiu. I znowu - tu potrzebna jest rozmowa z dzieckiem, wytłumaczenie mu pewnych rzeczy. Rano umówmy się z dzieckiem, że odbierzemy je o konkretnej godzinie. Bardzo ważne jest, by się nie spóźnić!

A co, kiedy rano dziecko mimo wszystko nie chce pójść do przedszkola?
Tu wiele zależy od mądrej decyzyjności rodziców. Nie trzeba kierować się sztywnymi zasadami, każde dziecko potrzebuje przecież ciepła, bliskości i zrozumienia. Możemy podejść do rozmowy w następujący sposób, np. "Dobrze, dzisiaj możesz zostać w domu, ale musimy zawrzeć umowę - podpiszesz karteczkę, że jutro do przedszkola na pewno pójdziesz". Kiedy i następnego dnia dziecko znowu nie chce pójść do przedszkola, pokazujemy mu tę karteczkę i mówimy, że przecież zawarło z nami umowę. Takie postępowanie uczy dziecka odpowiedzialności za swoje decyzje.

Jak wybrać przedszkole czy żłobek, które w pełni będzie odpowiadało naszemu dziecku, w którym będzie czuło się radosne i bezpieczne? Czasami takie kryterium jak odległość to zapewne nie wszystko?
Prawdę mówiąc, trudno mi zrozumieć rodziców, którzy inwestują pieniądze w luksusowe mieszkania i drogie samochody, a jeżeli chodzi o przedszkole, to przy jego wyborze kierują się tym, żeby było blisko domu. Oczywiście, nie ma przedszkola idealnego, ale zanim wybierzemy placówkę, poobserwujmy nasze dziecko i zastanówmy się, co sprawi mu radość. Jeżeli mamy w domu małego artystę, który rysuje swoje dzieła sztuki po całym domu - poszukajmy dla niego takiego przedszkola, w którym nacisk będzie kładziony na plastykę i rozwój artystyczny. Dzisiaj przedszkola oferują zajęcia sportowe - wczesne zetknięcie dziecka z aktywnością ruchową wpływa na rozwój psychofizyczny dziecka, radzenie sobie z emocjami, językowe, muzyczne, wprowadzają nauki ścisłe. Jestem autorką programu Szkoła Przyszłości 2020. Założenia programowe projektu to przede wszystkim swobodna zabawa w językach obcych, rozwijanie indywidualnych predyspozycji dzieci, ich zainteresowań i pasji. Program opiera się na: swobodnej zabawie, spędzaniu czasu z lektorami języków obcych podczas zajęć projektowych, budowaniu własnych zabawek, uczestniczeniu w warsztatach sztuki, warsztatach muzycznych, zajęciach z astronomii edukacyjnej, przeprowadzaniu eksperymentów podczas warsztatów z fizyki i chemii.

Jest też Pani autorką Portalu Aktywnego Dziecka.
To nowatorski program twórczej i naukowej pracy z najmłodszymi z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej. Wystarczy pobrać bezpłatny program na telefon lub tablet. Podkreślę, że wszystkie prezentowane materiały są bezpłatne. Są tam dostępne np. instrukcje dotyczące wykonania prostych zabawek naukowych z materiałów recyklingowych, np. z balonika, słomki i sznurka model silnika odrzutowego.
Komputer może być dla dziecka bardzo przydatnym narzędziem, pamiętajmy jednak, by nie spędzało ono przed ekranem więcej niż 30 minut dziennie.

Co zrobić, kiedy pomimo naszych starań dziecko ma problem z adaptacją w grupie?
Prawdę mówiąc, najlepiej nic. Nam się wydaje, że wszystkie dzieci powinny ciągle bawić się w grupie, a tymczasem nasza pociecha może po prostu potrzebuje tego, żeby akurat być nieco z boku, bo taką ma naturę. Każde dziecko ma różną gotowość do uczestnictwa w aktywnościach grupowych, trzeba to uszanować. Mądry edukator stoi z boku i obserwuje.

Kiedy powinniśmy wstrzymać się z decyzją o wysłaniu dziecka do żłobka czy przedszkola?

Tu znowu ważna jest obserwacja dziecka. Na pewno dobrym momentem na wysłanie dziecka do przedszkola nie jest czas, kiedy w rodzinie dzieją się jakieś ważne zmiany - np. rodzi się nowy członek rodziny. Wtedy starsza pociecha może poczuć się odrzucona. Natomiast moment, kiedy nasze szkraby zaczynają się rozglądać dookoła i szukać towarzystwa innych dzieci, to doskonała okazja do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Instahistorie z VIKI GABOR

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto