Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nie chcesz reklam w mieście? Zabierz głos. Ruszają konsultacje uchwały krajobrazowej

Ewelina Oleksy
Po kilku miesiącach prac nad zapisami uchwały, która ma uporządkować kwestię reklam w miejskiej przestrzeni, Gdańsk ma wypracowane jej założenia. Teraz czas, żeby głos zabrali mieszkańcy.

Jesteśmy coraz bliżej wyjścia na prostą w nierównej, jak dotąd, walce o oczyszczenie i uporządkowanie przestrzeni miejskiej - mówią miejscy urzędnicy, którzy dziś wystartowali ze specjalną ankietą ws. zasad umieszczania reklam.

Czytaj także: Uchwała krajobrazowa w Gdańsku

Ustawę krajobrazową rząd przyjął w ubiegłym roku. Od tamtej pory gdański samorząd pracował nad uchwałą, która pozwoli nowe przepisy realizować w praktyce i da skuteczne narzędzie do walki z plagą nielegalnych reklam, które zaśmiecają miasto. 16 maja wiceprezydent Piotr Grzelak poinformował, że zakończył się etap prac ekspertów skupionych w specjalnym zespole. Ten przedstawił szereg rekomendacji do uchwały. Jej projekt ma być gotowy do 30 czerwca i pod obrady miejskich radnych trafić w sierpniu. Ale zanim to nastąpi miasto chce poznać zdanie mieszkańców w tej sprawie.

- Przystępujemy do konsultacji społecznych, które doprowadzą do ostatecznego kształtu uchwały. Zespół w skład którego weszli m.in. Pracodawcy Pomorza, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej, architekci, ASP, miejski i wojewódzki konserwator zabytków oraz radni od listopada ubiegłego roku pracował nad wypracowaniem rekomendacji do uchwały- powiedział Grzelak. - Od dziś zaczynamy pytać mieszkańców o ich stosunek do reklam i sposobu ich usytuowania w mieście. Głos można zabrać za pomocą elektronicznej ankiety na stronie

www.uchwalakrajobrazowagdansk.badanie.net

. Na opinie czekamy do 30 maja - dodał.

Kolejnym etapem konsultacji będzie duże otwarte spotkanie dla mieszkańców, gdzie zostaną zaprezentowane wyniki ankiety i rekomendacje zespołu.- Zapraszamy na nie 21 czerwca do ECS na godz. 17. Obowiązują zapisy pod adresem : uchwalakrajobrazowagdansk.evenea.pl. Wcześniej bo od 7 do 9 czerwca także w ECS oraz siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni odbędą się warsztaty dla mieszkańców, przedsiębiorców i Rad Dzielnic. Poprowadzi je niezależny ekspert- Stowarzyszenie Traffic Design z Gdyni- zapowiada Grzelak.

Zespół ekspertów wskazał pewne kierunki, nie opracował ścisłych zasad. Wśród głównych założeń do gdańskiej uchwały krajobrazowej jest m.in. : ograniczenie liczby szyldów,wykluczenie reklam z budynków zabytkowych, dopuszczenie reklam wyłącznie na ślepych ścianach szczytowych budynków ( zgodnie z tym przepisem będzie musiała zniknąć np. gigantyczna reklama z Zieleniaka), reklama wielkoformatowa tylko jako siatka remontowo- budowlana (maksymalnie na 12 miesięcy i w ograniczonej wielkości), mniej reklam w przestrzeni miejskiej(uporządkowanie systemu lokalizowania), zmniejszenie powierzchni maksymalnej bilboardów- max 9 mkw dla obszarów takich jak np. centrum Wrzeszcza, z wykluczeniem Głównego Miasta- tam tylko słupy reklamowe i szyldy, reklama nakierunkowana na pieszych i pasażerów komunikacji, a nie kierowców, uporządkowanie tablic kierunkowych do firm.- To zmora polskich miast, pojawiła się propozycja by było to zrealizowane w formie jednolitego systemu, w jednolitej szacie graficznej- powiedział Michał Szymański, wicedyrektor ZDiZ. - Celujemy też, by było więcej reklamy w formie estetycznych gablot reklamowych, a mniej reklam wielkoformatowych z ich całkowitym wykluczeniem w obszarach zabytkowych, historycznych. Największe pole zmiany będzie dotyczyło szyldów, bo są ich tysiące i niestety większość jest daleka od tego, jak powinno to wyglądać, daleka od poszanowania architektury budynków. Dlatego głównym założeniem opracowywanej uchwały jest uporządkowanie reklam, nośników reklamowych i szyldów na obszarze całego miasta. Założenie jest takie, żeby tej reklamy było mniej, żeby była bardziej estetyczna, nie chodzi nam o całkowitą likwidację reklamy- dodał. -Wyeliminować chcemy tylko reklamy ledowe, te oddziałujące najbardziej negatywnie na przestrzeń miejską.

Szczegółowe informacje w tej sprawie mają się pojawić na dniach na stronie

www.gdansk.pl

i będą wyjściowym materiałem do ankiety.

Urzędnicy podkreślali, że jeśli po uchwaleniu nowych przepisów nadal znajdą się tacy, którzy nie będą ich przestrzegać i reklamy zamieszczą nielegalnie, będą musieli się liczyć z surowymi karami.

- Ustawodawca przewidział dosyć skuteczne metody działania w przypadku reklam niezgodnych z zasadami. Będzie można nałożyć czterdziestokrotność opłaty reklamowej, co będzie karą dotkliwą. Bo co istotne ta karna opłata będzie przez prezydenta nakładana za każdy dzień funkcjonowania nielegalnej reklamy od dnia wszczęcia postępowania. Nie powinno się więc opłacać, tak jak dziś, przedłużać postępowania administracyjnego i odwoływania się w nieskończoność- tłumaczył Szymański.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto